Campagne brengt ode aan brood

54-55 imagocampagne sneetjes brood

Het imago van brood heeft flink wat te verduren gekregen. En dat is te merken aan de broodconsumptie, want die is de afgelopen jaren flink gedaald. Een nieuwe imagocampagne in Nederland en België - medegefinancierd door de Europese Unie - moet daar verandering in brengen.

Vraag een gemiddelde consument of hij brood eet, dan zegt hij ja! Brood past uitstekend in ons voedingspatroon en in onze eetcultuur. Toch zijn er mensen die twijfelen of helemaal geen brood meer eten. De meest genoemde redenen om geen of minder brood te eten, zijn afvallen of gezonder willen leven.

Tegelijkertijd kan brood nog steeds op veel sympathie rekenen. En dat is niet gek, want brood is lekker, veelzijdig, voedzaam, fantastisch in zijn eenvoud en onderdeel van een rijke eetcultuur. De nieuwe campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ gaat de consument weer bevestigen welke plek brood in onze samenleving heeft.

Op het voetstuk

“Je knijpt ‘t, kneedt ‘t, kraakt, kruimt en steekt ‘t”, zo begint de campagne om brood op het voetstuk te zetten dat het verdient. De ontvanger wordt meegenomen door een krachtige televisiecommercial. Snelle beelden van diverse broodsoorten afgewisseld met slow motion beelden van krakende korsten worden getoond op televisie. Het draait om de beleving van dit geweldige product.

Naast de televisiecommercial zullen ook online video’s, radio en sociale media worden ingezet én ruim 400 tastings en evenementen worden georganiseerd. Een brede insteek van drie jaar dient ervoor te zorgen dat het volume van de broodconsumptie weer stabiliseert.

Unieke samenwerking

De imagocampagne wordt voor een groot deel gefinancierd door de Europese Unie. Het overige deel wordt betaald door Nederlandse en Belgische brancheorganisaties. NBC en Instituut Brood & Gezondheid zullen het project rondom de campagne de komende jaren uitvoeren.

In het project participeert een groot aantal organisaties. Nederlandse organisaties zijn de NVB, NBOV en NEBAFA. Vanuit België participeren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), UNIFA (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen.

Wil je het volledige artikel lezen over de campagne 'Brood. Goed verhaal.'? Abonneer nu op het vakblad Bakkers in Bedrijf nummer 2 via: www.bakkersinbedrijf.nl/abonneren/

Lees ook
Voorkomen is beter

Voorkomen is beter

Een interessante vraag die je jezelf als ondernemer af en toe moet stellen: waarom koopt iemand niet bij mij? Vertaald naar de NBOV luidt die: waarom wordt iemand geen lid van de NBOV? De laatste weken heb ik daarom veel contact gehad met ondernemers die de toegevoegde waarde van de NBOV niet zien. Sommigen zijn nooit lid geweest; anderen hebben recent...

NBOV start 1,5-meter-herfstactie

NBOV start 1,5-meter-herfstactie

Een van de belangrijkste basismaatregelen in de strijd tegen het coronavirus is de 1,5 meter afstand. Ook bakkers moeten ervoor zorgen dat ze deze regel handhaven in hun onderneming. NBOV wil haar leden hierbij helpen en start de 1,5-meter-herfstactie.

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Cadeaupakketten: wat mag, en wat moet?

Sinterklaas en de kerstperiode zijn natuurlijk bij uitstek momenten om een of meer cadeaupakketten in uw assortiment op te nemen. Ook voor deze pakketten gelden regels, bijvoorbeeld voor etikettering, allergenenvermelding en naamgeving van producten. En mag u een fles wijn aan uw pakket toevoegen? De NBOV zet het voor u op een rijtje.

Allround broodbakker omgeving Doorn

Allround broodbakker omgeving Doorn

Wat ga je doen?Ben jij een bakker/ ovenist? Dan is deze vacature zeker weten iets voor jou! Door een verschuiving in het personeelsbestand komt er binnen het bestaande...

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Enthousiaste broodbakker, omgeving Hoogezand

Wat ga je doen?Wil jij werken in een bakkerij waarbij jouw (nieuwe) ideeën welkom zijn en waarbij je kan meedenken over nieuwe producten? Wij zoeken voor een...

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...