GOUDA - De NBOV, de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie zijn hun gezamenlijke campagne Bakkersverhalen gestart. Dit onder het motto ‘Sprookjes bestaan niet, een goed verhaal wel’. Ambachtelijke bakkers beschikken over prachtige verhalen, die nog veel beter mogen worden verteld, menen de initiatiefnemers. Doel van de campagne is de ambachtelijke (banket)bakker én hun medewerkers hierin mee te nemen: hoe kunnen verhalen worden verteld, hoe dragen verhalen bij aan klantenbinding en op welke manier kan hiermee omzet in de winkel worden behaald. De campagne bestaat daarom uit verschillende onderdelen, waaronder een bijzonder bakkersverhaal via Facebook (@bakkersverhalen), een speciale website en informatieboekje, een themamagazine, een theatertour en een training.
Campagne
De vooraankondiging van ‘Een Bakkersverhaal’ staat op Facebook (@bakkersverhalen). Tot aan de volgende editie van Bakkersvak (maart 2017) is elke week (met uitzondering van de maand december) een nieuwe aflevering te zien van hun belevenissen. Daarnaast zijn de afleveringen terug te zien op de website bakkersverhalen.nl. Wekelijks wordt de nieuwste aflevering hier geplaatst. Elke aflevering eindigt met een praktische tip over storytelling voor de bakker en zijn medewerkers.
Informatieboekje
Over het waarom van storytelling hebben de NBOV, SAB en NBA een compact boekje uitgegeven met als titel ‘Sprookjes bestaan niet, een goed verhaal wel’. In dit boekje wordt uiteengezet wat Storytelling is, wat het oplevert en waaraan een goed verhaal moet voldoen. Dit boekje is verkrijgbaar bij de drie betrokken organisaties.
Activiteiten
De NBOV, NBA en SAB besteden met verschillende activiteiten aandacht aan storytelling. Bakkers hebben het themamagazine NBOVisie ontvangen, dat geheel is gewijd aan het vertellen van verhalen. Normaal gesproken wordt dit magazine alleen verspreid onder NBOV-leden, maar gezien het belang van het onderwerp wordt het deze keer toegezonden aan álle bakkers. De NBA organiseert trainingen voor bedrijven die hun eigen verhaal graag breed naar hun klanten willen uitdragen. De SAB geeft tips en adviezen voor storytelling op de winkelvloer. Eind oktober start de NBOV een regionale theatertour voor bakkers en hun medewerkers over storytelling.