Campagne Bakkersverhalen: wat kan de bakker ermee?

GOUDA - De NBOV is samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de NBA de campagne Bakkersverhalen gestart. Een initiatief om verkoopmedewerkers beter te leren het verhaal achter de producten die ze verkopen, te vertellen. Nu vertellen ze vaak alleen over wat ze verkopen. Omdat er nog veel vragen zijn rond de campagne, zet Bakkers in bedrijf samen met de initiatiefnemers het hoe en waarom op een rij.

Waarom Bakkersverhalen?

Om onderscheidend te zijn, kunnen verkoopmedewerkers beter communiceren over het waarom van de dingen die ze doen”, vertelt Sandra Wewer van de NBOV. “Op Bakkersvak 2016 zijn veel bakkers bevraagd hierover. Gebleken is dat veel bakkers vooral vertellen over wat ze verkopen en niet het verhaal achter de producten. Ook blijkt dat deze verhalen niet voldoende worden doorverteld aan de klanten.”

Waarom Balthasar en Gilles als boegbeeld voor de campagne?

“Zij zijn verhalenvertellers. Dit is een eeuwenoud beroep. De filmpjes in de serie ‘Een bakkersverhaal’ staan symbool voor het belang van het vertellen van verhalen. Dit gebeurt inderdaad al eeuwenlang, maar is ook van toepassing op de moderne en hedendaagse bakkerij. Een goed verhaal stimuleert de verkoop en geneert daarmee omzet. We hebben voor deze opzet gekozen omdat het vertellen van verhalen en het verkopen van producten uitstekend samengaat en beleving creëert. Het zorgt voor binding met en de terugkeer van de klanten.”

Waarom een online campagne?

“De communicatie verloopt grotendeels online. Dit om samen met de filmpjes ook de vertaalslag naar mooie voorbeelden te maken en suggesties te doen. Bakkers kunnen hiervan leren en volgers hebben de gelegenheid direct te reageren. Naast de online campagne hebben we ook de NBA-training Storytelling en de theatertour die start vanaf 25 oktober.”

Wat willen jullie bereiken?

“Het doel is zowel ondernemers als verkoopmedewerkers meer te laten vertellen over het verhaal achter hun bedrijf, hun producten en dit delen met hun klanten. Daarmee creëren zij ook echt meer omzet.”

Waarom een gezamenlijke campagne?

“Een goed verhaal is van belang voor iedereen in de ambachtelijke bakkerij. NBOV, NBA en Stichting Ambachtelijke Bakkerij vullen elkaar hierin prima aan vanuit verschillende invalshoeken: ondernemerschap, winkelvloer en opleiding. Bovendien kunnen we vanuit dit gezamenlijke draagvlak een nog beter resultaat behalen.”

Meer info: www.bakkersverhalen.nl.

Lees ook
Bakkerij Franssen in Epen krijgt predicaat Hofleverancier

Bakkerij Franssen in Epen krijgt predicaat Hofleverancier

Ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het bedrijf ontving Bakkerij Franssen in Epen zondag 15 mei het predicaat ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Gouverneur Roemer overhandigde de oorkonde aan eigenaars Jos en Miranda en hun dochter Tamara Hoogervorst.

Bakkers in de media - week 19

Bakkers in de media - week 19

Zorgen om graan, de liefde voor het bakkersvak en paniek over lokale lekkernij het appelsleetje. Wat verscheen er afgelopen week in de media over bakkersbranche?

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) komt met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) voor mkb-ondernemers die geen wettelijke plicht hebben tot energiebesparing maar er wel mee aan de slag willen. Met deze subsidie kunnen ze een adviseur in huren voor advies en ondersteuning bij de uitvoering van maatregelen.