Campagne Bakkersverhalen: wat kan de bakker ermee?

GOUDA - De NBOV is samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de NBA de campagne Bakkersverhalen gestart. Een initiatief om verkoopmedewerkers beter te leren het verhaal achter de producten die ze verkopen, te vertellen. Nu vertellen ze vaak alleen over wat ze verkopen. Omdat er nog veel vragen zijn rond de campagne, zet Bakkers in bedrijf samen met de initiatiefnemers het hoe en waarom op een rij.

Waarom Bakkersverhalen?

Om onderscheidend te zijn, kunnen verkoopmedewerkers beter communiceren over het waarom van de dingen die ze doen”, vertelt Sandra Wewer van de NBOV. “Op Bakkersvak 2016 zijn veel bakkers bevraagd hierover. Gebleken is dat veel bakkers vooral vertellen over wat ze verkopen en niet het verhaal achter de producten. Ook blijkt dat deze verhalen niet voldoende worden doorverteld aan de klanten.”

Waarom Balthasar en Gilles als boegbeeld voor de campagne?

“Zij zijn verhalenvertellers. Dit is een eeuwenoud beroep. De filmpjes in de serie ‘Een bakkersverhaal’ staan symbool voor het belang van het vertellen van verhalen. Dit gebeurt inderdaad al eeuwenlang, maar is ook van toepassing op de moderne en hedendaagse bakkerij. Een goed verhaal stimuleert de verkoop en geneert daarmee omzet. We hebben voor deze opzet gekozen omdat het vertellen van verhalen en het verkopen van producten uitstekend samengaat en beleving creëert. Het zorgt voor binding met en de terugkeer van de klanten.”

Waarom een online campagne?

“De communicatie verloopt grotendeels online. Dit om samen met de filmpjes ook de vertaalslag naar mooie voorbeelden te maken en suggesties te doen. Bakkers kunnen hiervan leren en volgers hebben de gelegenheid direct te reageren. Naast de online campagne hebben we ook de NBA-training Storytelling en de theatertour die start vanaf 25 oktober.”

Wat willen jullie bereiken?

“Het doel is zowel ondernemers als verkoopmedewerkers meer te laten vertellen over het verhaal achter hun bedrijf, hun producten en dit delen met hun klanten. Daarmee creëren zij ook echt meer omzet.”

Waarom een gezamenlijke campagne?

“Een goed verhaal is van belang voor iedereen in de ambachtelijke bakkerij. NBOV, NBA en Stichting Ambachtelijke Bakkerij vullen elkaar hierin prima aan vanuit verschillende invalshoeken: ondernemerschap, winkelvloer en opleiding. Bovendien kunnen we vanuit dit gezamenlijke draagvlak een nog beter resultaat behalen.”

Meer info: www.bakkersverhalen.nl.

Lees ook
Sociale media:  alles onder controle?

Sociale media: alles onder controle?

Uw medewerker onderhoudt al jaren uw website, webshop en Facebookpagina. Maar wat als hij ziek wordt of een andere baan vindt? Sociale en online­media zijn voor veel bakkerijen inmiddels onmisbare communicatie- en verkoopkanalen. Ga daarom eens na of u het aan ‘de achterkant’ allemaal goed geregeld hebt: op technisch, organisatorisch en juridisch vlak....

Zet klanten in het zonnetje tijdens Happy Saturday

Zet klanten in het zonnetje tijdens Happy Saturday

Maandag 18 januari is het Blue Monday. De meest deprimerende dag van het jaar. Ambachtelijke bakkers, banketbakkers en chocolatiers van Nederland zetten hier Happy Saturday tegenover. Zaterdag 23 januari zetten zij hun klanten extra in het zonnetje.

'Ik heb een semiprofessionele bakkerij met vier oventjes'

'Ik heb een semiprofessionele bakkerij met vier oventjes'

Vier bakkers die het anders aanpakken dan ‘reguliere’ bakkers. Allen eenpitters die het liefst met de handen in het deeg zitten. Ze delen een liefde voor puur brood met smaak en willen klanten laten zien wat er nog meer kan met brood. Vandaag het laatste deel van dit artikel met Tim van Dalen van Bakkerij Puur uit de Schuur.

Ambachtelijk broodbakker omgeving Hardenberg

Ambachtelijk broodbakker omgeving Hardenberg

Wat ga je doen?Je zal je bezig houden met de productie van diverse soorten groot en klein brood. Hierbij werk je veelal op de traditionele manier. Je werkt zelfstandig...

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Wat ga je doen?Voor deze kleine ambachtelijke bakkerij zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Je zal je bezighouden met het totale...

Broodbakker, zelfstanding of assistent omgeving Leiden

Broodbakker, zelfstanding of assistent omgeving Leiden

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Leiden zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Deze ambachtelijke...