BVT: grootste vacuüm koelsysteem in de bakkerij

 

OSS – BVT Vacuum Cooling, onderdeel van BVT Bakery Services in Oss, introduceert het naar eigen zeggen grootste vacuüm koelingssysteem voor de bakkerij ter wereld. Het gaat om een zeslaags, continu vloersysteem. Met het vacuüm koelingssysteem kan de temperatuur van pasgebakken brood in zeer korte tijd worden teruggebracht. In sommige bakkerijen kan de koeltijd met 90 procent worden gereduceerd, zegt BVT. De broodtemperatuur wordt in 3 à 4 minuten teruggebracht naar een punt dat het geschikt is om te snijden of te verpakken.

Betere kwaliteit

BVT stelt verder dat door gebruikmaking van dit systeem het brood een betere kwaliteit heeft en een langere shelf life. Dat komt omdat het brood korter bloot wordt gesteld aan mogelijke contaminatie vanwege het snelle koelingsproces.

Batch of continu

Bakkers die werken met een wagenoven, kunnen gebruik maken van het zogeheten BVT Batch VaC-systeem dat werkt met rekken. Achter een vloer- of tunneloven kan een continu lijnsysteem worden geplaatst: BVT Continuous VaC. BVT laat de Nederlandse bakkerij-industrie eind juni nader kennis maken met het vacuüm koelingsysteem, waarin het sinds 2014 is gespecialiseerd. Bakkers kunnen met de techniek kennismaken in de productielocatie van BVT Bakery Services in Oss. De firma bestaat sinds 2001 en maakte naam met het bouwen van deegverwerkingslijnen en aanverwante machines voor bakkerijen over de hele wereld.

Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.