BTW-verhoging leidt tot bijna hoogste prijsstijging voeding in 10 jaar

dagelijkse boodschappen_pixabay

In de maand mei werden voedingsmiddelen 3,8 procent duurder, meldt het CBS. Het is bijna de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen 10 jaar. In die periode werd het voedsel in totaal 14,5 procent duurder. Groente en fruit werd in 10 jaar in totaal 20 procent duurder, vlees en vis 18 procent en zuivel 16 procent. Brood en granen werden in 10 jaar 11 procent duurder, overige voedingsmiddelen (snoepgoed, sauzen, kruiden) stegen maar 4,9 procent in prijs.

In januari 2019 werd het lage btw-tarief opgetrokken van 6 naar 9 procent. Dat had een opdrijvend effect op de prijsstijging van voedingsmiddelen. In de voorafgaande 10 jaar lieten alleen de maanden april 2019, september 2017 en januari 2013 vergelijkbare stijgingspercentages zien.

Het CBS meldt: "De prijzen van vlees en vis stegen in mei 2019 bijna 5 procent op jaarbasis. Dit is de grootste prijsstijging in bijna anderhalf jaar tijd. De prijsstijging van brood en granen schommelt vanaf januari rond het hoogste niveau in tien jaar tijd. De prijzen van zuivelproducten stegen dit jaar met 3 procent en alle overige voedingsmiddelen werden gemiddeld meer dan 4 procent duurder. Groente en fruit waren 2,6 procent duurder. De prijzen van groente stegen, terwijl fruit juist goedkoper werd."

Tussen de middag bij de baas eten werd heel veel duurder: 9 procent. 

De prijsstijging ligt flink boven het niveau van de inflatie die op 2,4 procent uitkwam. Oorzaak van de stijging? De verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9 procent, zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS. Van Mulligen: "Zonder die maatregel was de prijsstijging maar 0,9 procent geweest."

Nederlandse huishoudens geven 10 procent van hun consumptieve bestedingen uit aan voedingsmiddelen. Daarvan gaat 25 procent naar vlees en vis, en 22 procent naar groente en fruit. 

Bron: Foodlog

Dossiers
Lees ook
Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten ook na de coronacrisis online boodschappen blijft doen. Consumenten kopen vooral dranken, verse producten en verpakt voedsel vaker online dan voor de uitbraak van het virus.

Voorbereidingen nieuw btw-id voor eenmanszaken

Voorbereidingen nieuw btw-id voor eenmanszaken

Voor ondernemers met een eenmanszaak geldt vanaf 1 januari 2020 het nieuwe btw-identificatienummer. 1.3 miljoen ondernemers hebben het nieuwe btw-id ontvangen. De Belastingdienst geeft tips aan ondernemers die bezig zijn met de voorbereidingen.