BTW-verhoging leidt tot bijna hoogste prijsstijging voeding in 10 jaar

dagelijkse boodschappen_pixabay

In de maand mei werden voedingsmiddelen 3,8 procent duurder, meldt het CBS. Het is bijna de hoogste prijsstijging van voedsel in de afgelopen 10 jaar. In die periode werd het voedsel in totaal 14,5 procent duurder. Groente en fruit werd in 10 jaar in totaal 20 procent duurder, vlees en vis 18 procent en zuivel 16 procent. Brood en granen werden in 10 jaar 11 procent duurder, overige voedingsmiddelen (snoepgoed, sauzen, kruiden) stegen maar 4,9 procent in prijs.

In januari 2019 werd het lage btw-tarief opgetrokken van 6 naar 9 procent. Dat had een opdrijvend effect op de prijsstijging van voedingsmiddelen. In de voorafgaande 10 jaar lieten alleen de maanden april 2019, september 2017 en januari 2013 vergelijkbare stijgingspercentages zien.

Het CBS meldt: "De prijzen van vlees en vis stegen in mei 2019 bijna 5 procent op jaarbasis. Dit is de grootste prijsstijging in bijna anderhalf jaar tijd. De prijsstijging van brood en granen schommelt vanaf januari rond het hoogste niveau in tien jaar tijd. De prijzen van zuivelproducten stegen dit jaar met 3 procent en alle overige voedingsmiddelen werden gemiddeld meer dan 4 procent duurder. Groente en fruit waren 2,6 procent duurder. De prijzen van groente stegen, terwijl fruit juist goedkoper werd."

Tussen de middag bij de baas eten werd heel veel duurder: 9 procent. 

De prijsstijging ligt flink boven het niveau van de inflatie die op 2,4 procent uitkwam. Oorzaak van de stijging? De verhoging van het lage BTW-tarief van 6 naar 9 procent, zegt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS. Van Mulligen: "Zonder die maatregel was de prijsstijging maar 0,9 procent geweest."

Nederlandse huishoudens geven 10 procent van hun consumptieve bestedingen uit aan voedingsmiddelen. Daarvan gaat 25 procent naar vlees en vis, en 22 procent naar groente en fruit. 

Bron: Foodlog

Dossiers
Lees ook
Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Tijdens de Dragons' Den uitzending van 15 april wist ondernemer Maarten Coumans 2 miljoen euro binnen te halen voor zijn e-commerce platform Local Heroes. Met dit platform kunnen consumenten online boodschappen doen bij lokale onderners, zoals de slager, bakker en visspecialist.

Buteressence nieuwe partner Food Innovation Academy

Buteressence nieuwe partner Food Innovation Academy

Buteressence BV uit Zaandam is de nieuwe partner van de Food Innovation Academy (FIA) in Vlaardingen. Buteressence is specialist in aroma’s die worden toegepast in voeding en stelt een aromabibliotheek ter beschikking.

Nieuwe EU-regels voor webshops met particuliere klanten

Nieuwe EU-regels voor webshops met particuliere klanten

Vanaf 1 juli 2021 gelden de nieuwe EU-regels btw e-commerce voor Nederlandse webshops met een jaaromzet van € 10.000 of meer uit verkopen aan particulieren in EU-landen buiten Nederland. Dit betekent dat zij vanaf 1 juli de btw van het land van de klant moeten rekenen en aanngifte doen in de afzonderlijke EU-lidstaten óf de Unieregeling gebruiken. De...