Broodvolume daalde in 2020

23 maart 2021 Redactie Bakkers in bedrijf Oscar van der Wijk
Foto: Oscar van der Wijk

In 2020 daalde het totale broodvolume. Hoewel de thuisconsumptie toenam, daalde de out-of-home consumptie door het sluiten van de horeca vanwege de coronapandemie. Dat meldt het Nederlands Bakkerij Centrum op de website.

In totaal daalde het broddvolume met 5,5 procent. De thuisconsumptie groeide met 1,5 procent, maar het out-of-home daalde met 37,6 procent. “Het feit dat Nederlanders meer thuis werken en het sluiten van out-of-home kanalen, heeft gunstig uitgepakt voor supermarkten en bakkers,” legt Frank Janssen, manager van NBC uit op de website. “Thuis (uit) eten werd het nieuwe verwennen en mensen vonden de weg naar diverse vers specialisten.”

Problemen voor de bakkers

Corona zorgde voor problemen. De leveringen aan de horeca en catering vielen weg. En zowel industriële als ambachtelijke bakkers kregen te maken met verhoogd ziekteverzuim en hogere distributiekosten omdat ritten niet maximaal kunnen worden beladen.

Groei ambachtelijke bakkers

Voor de ambachtelijke bakkers was 2020 een goed jaar. Cijfers van Gfk laten een volumegroei van 10 procent zien. Supermarkten zagen het broodvolume in 2020 met 0,7 procent stijgen. Op basis van omzet steeg brood in het ambachtelijke bakkerskanaal met 14,7 procent en het supermarktkanaal met 4,1 procent. Een verbetering ten op zichte van 2019. Toen was het marktaandeel binnen de inhome markt van brood 15,9 procent, in 2020 was dit 17,3 procent.

Ga voor meer informatie over de cijfers en over de verwachtingen na corona naar het Nederlands Bakkerij Centrum.

Altijd op de hoogte blijven?