Broodverkoop steeds vaker via online schap

3 juni 2016

AMSTERDAM - Bij online winkelen denken velen in eerste instantie niet aan brood. Toch is vers brood één van de snelst groeiende categorieën in de online supermarkt. De opkomst van online broodverkopen heeft ingrijpende gevolgen voor zowel de supermarkten, de industriële bakkerijen als de consument. Industriële bakkers zullen hierop moeten inspelen om hun marktaandeel te behouden.

Aan de slag

“Voor alle industriële bakkers, van klein tot groot, geldt dat ze vroeg of laat met online verkoop aan de slag moeten. De bakkerijen van de toekomst zullen opnieuw moeten kijken naar hun assortiment, naar hun marketing en de logistiek rondom hun product”, licht Cyrille Filott, global strategist Consumer Foods bij de rabobank toe. “Met het oog op het delen van kennis en ervaringen met betrekking tot de wensen van de consument ligt een nauwere samenwerking met supermarkten voor de hand.”

Vindbaar en onderscheidend

Hoewel online broodverkopen nog geen gemeengoed is, leert de prille praktijk wel dat vindbaarheid van producten en het juiste productassortiment belangrijke sleutels zijn tot succes. Bakkerijen zullen er werk van moeten maken om hun broodproducten herkenbaar en onderscheidend op het virtuele schap van de online supermarkt te krijgen. Daarbij is een meer dynamische marketing onontbeerlijk op de aandacht van de online consument te trekken.

Het online kanaal biedt ook mogelijkheden voor nieuwe producten en concepten, zoals bijvoorbeeld diepvries brood of juist ‘bake-to-order’ versgebakken brood. Momenteel worden er in Nederland online ongeveer 275 verschillende broodproducten aangeboden. Dat aantal zal snel gaan groeien.

Verschil in broodcultuur

De opkomst van online broodverkopen brengt interessante verschillen in cultuur aan het licht. In het Verenigd Koninkrijk is er in de online supermarkt al snel een keuze uit zo’n 850 verschillende broodproducten. In Frankrijk, één van de koplopers als het gaat om online boodschappen doen, reikt het broodassortiment veelal niet verder dan 150 artikelen. De Franse consument koopt zijn brood vooralsnog liever bij de ambachtelijke bakker.

Snel terrein

Ondanks dat het consumentengedrag verschilt per land, is de trend onmiskenbaar dat online winkelen snel terrein wint. De Rabobank verwacht dat in 2030 de West-Europese consument 20-25% van zijn kruidenierswaren online koopt.

Altijd op de hoogte blijven?