Broodje van Eigen Deeg, de Franse bakkerij van Menno en Tineke Plagmeijer, is midden in het centrum van Groningen gevestigd tegenover een supermarkt. Een bewuste keuze. "Mensen willen wel lekker brood, maar daar fietsen ze tegenwoordig niet meer drie straten voor om. Dat we ons bedrijf Broodje van Eigen Deeg hebben genoemd, is omdat wij alles zelf maken,” aldus Tineke.
Transparantie
Het echtpaar koos voor een open bakkerij. De bakkerij is met een glaswand van de winkel gescheiden en zichtbaar vanaf de straat. Tineke: "Wij hebben sterk de indruk dat de consument van tegenwoordig alle onzinverhalen helemaal zat is. Daarom kiezen wij voor een transparant bedrijf.” Deze transparantie komt ook terug in de workshop die in de bakkerij worden gegeven. De bakkers laten de deelnemers precies zien wat zij doen.
Franse bakkerij
Broodje van Eigen Deeg is een Franse bakkerij met een Frans assortiment, wat voornamelijk op basis van desem wordt gebakken met meel en bloem van het Franse merk Label Rouge. Het echtpaar geeft niet toe aan de vraag om krentenbollen. Menno: "We waken ervoor een te on-Frans assortiment te krijgen.”
Supermarkt
Voordat het echtpaar de bakkerij opende, hadden ze een C-1000 filiaal. Het grote verschil tussen de bakkerij en supermarkt zijn de reacties van klanten. In de supermarkt waren het vooral klachten, in de bakkerij spreken klanten veel meer hun waardering uit. Maar Tineke en Menno kunnen hun supermarktervaring wel gebruiken. “In een supermarkt moet alles zo efficiënt mogelijk tegen zo laag mogelijke kosten. Hierdoor zijn we heel goed geworden met cijfers”, aldus Menno.
Klantenkring Broodje van Eigen Deeg
Tineke en Menno promoten hun bakkerij vooral via social media. Uit onderzoek blijkt dat ze een grote klantenkring tussen de twintig en dertig jaar heeft. Toch is de bakkerij niet gericht op een specifieke doelgroep. "We willen onze producten gewoon zó lekker maken, dat iedereen ervoor blijft komen. Dan ontstaat de juiste doelgroep vanzelf”, besluit Menno.
Meer weten over Broodje van Eigen Deeg? Lees dan nu het complete artikel in Bakkers in bedrijf, editie 6-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af.