Branchepartijen starten campagne storytelling

GOUDA - Onder het motto ‘Sprookjes bestaan niet, een goed verhaal wel’ starten de NBOV, NBA, en Stichting Ambachtelijke Bakkerij binnenkort met een gezamenlijke campagne Storytelling. Ambachtelijke brood- en banketbakkers hebben een schat aan authentieke verhalen die mogen worden verteld en die omzet kunnen opleveren. Mits de verhalen goed, eenduidig en echt zijn, geven de initiatiefnemers als reden voor de campagne. De start is op Bakkersvak 2016.

Echte verhalen

Storytelling wordt steeds belangrijker. Sinds de crisis begon in 2008 prikken consumenten heen door kunstmatige boodschappen. Ze willen echte verhalen horen, weten waar producten vandaan komen, hoe en waarom bakkers deze maken. Bakkers hebben heel veel oorspronkelijke verhalen maar vertellen ze nog lang niet altijd op een goede, constante en herkenbare manier. Storytelling dwingt om het verhaal volgens een duidelijke structuur en verhaallijn neer te zetten, met liefst een hoofdpersoon en als terugkerend element de waarden van het bedrijf. Met het vertellen van een goed verhaal kan de bakker het verschil maken.

Eigen expertise

De drie partijen geven vanuit hun eigen expertise en rol in de branche invulling aan dit project. NBOV vanuit ondernemerschap, NBA vanuit de opleidingen en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij richting de winkelvloer. Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): “Heel belangrijk omdat de bakker zelf vaak niet in de winkel te vinden is. De medewerkers moeten het verhaal net zo goed en bevlogen kunnen vertellen als de ondernemer zelf.” De NBA biedt al een uitgebreide training Storytelling aan. “Maar we willen nog meer ondernemers en verkoopmedewerkers bereiken”, aldus Carla Zwierstra. Andere ambachtelijke partijen uit de branche zijn uitgenodigd om het draagvlak van deze campagne te vergroten.

Start op Bakkersvak

De campagne rondom storytelling gaat op ludieke wijze van start tijdens Bakkersvak 2016 in Rosmalen. “Zowel op zondag 6 als op maandag 7 maart, komen we letterlijk op een bijzondere manier naar de mensen toe”, vertelt Sandra Wewer (NBOV). “Verhalen die we horen, worden opgetekend en dienen als informatie- en inspiratiebron voor de campagne die na Bakkersvak van start gaat. Kom dat zien en beleven dus!”

Lees ook
Snoeien doet bloeien

Snoeien doet bloeien

Ieder jaar beginnen er minder studenten in het mbo. Niet alleen in onze branche, maar in het gehele mbo; een trend die door de coronapandemie versneld lijkt te zijn. Iedereen trekt ook nog eens aan dezelfde student. Sommige branches, zoals techniek en defensie, doen dat met enorme budgetten, maar andere sectoren hebben die luxe niet. Gecombineerd met...

Nieuwe inrichting hét moment voor grondige aanpak

Nieuwe inrichting hét moment voor grondige aanpak

Bij een nieuwe winkel- of bakkerij-inrichting let je ongetwijfeld op de uitstraling, de functionaliteit en de kosten, maar hoe zit het bijvoorbeeld met voedselveiligheid en plaagdierwering?

NBOV biedt Prinses Beatrix Moederdagtaart aan

NBOV biedt Prinses Beatrix Moederdagtaart aan

De NBOV heeft zondag 8 mei een Moederdagtaart aangeboden aan Prinses Beatrix namens alle ambachtelijke brood- en banketbakkers. Drie jonge vakmensen Nick Banus, Milou Jansen en Puck Mennen hadden de eer om deze taart te maken en aan te bieden op Paleis Noordeinde.