Branche organiseert geen nieuwe oliebollenwedstrijd

Oliebollenwedstrijd2

Eerder dit jaar werd bekend dat de AD oliebollenwedstrijd vanaf dit jaar niet meer plaatsvindt. Het NBC, de NBOV en de SAB hebben de mogelijkheden onderzocht om in dit gat te springen. Een nieuwe opzet die aansluit bij de wensen van bakkers en voldoet aan de kwaliteitseisen van een betrouwbaar onderzoek blijkt dit jaar financieel niet haalbaar.

Veel interesse onder bakkers

Rondom de alom bekende AD oliebollentest is altijd rumoer geweest. Het werd gezien als een prachtige promotie voor de bakkers en de oliebol. Echter, de testmethode en vooral de communicatie over verliezers lag regelmatig onder vuur. Uit een poll die het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) deze zomer hielden onder 231 bakkers, bleek dat 70 procent een nieuwe opzet van een oliebollenwedstrijd ziet zitten. Reden voor de drie partijen om de wensen van de bakkers verder in kaart te brengen en de haalbaarheid van een nieuwe opzet te beoordelen.

Een nieuwe opzet

Bakkers gaven aan vooral behoefte te hebben aan een transparante en betrouwbare test en veel positieve landelijke media-aandacht. Dit resulteerde in een opzet met drie testronden (twee rondes consumentenkeuring via een gerenommeerd testbureau en een vakkeuring uitgevoerd door experts van NBC) ondersteund met een stevig promotieplan. Een mooi maar omvangrijk plan om de oliebol een vernieuwd platform te bieden en bakkers in de schijnwerpers te zetten.

Geen oliebollentest dit jaar

Een uitgebreide betrouwbare test uitvoeren en goed uitpakken met promotie is kostbaar. Naast de eigen financiële bijdragen van de initiatiefnemende partijen, bleek dat er helaas onvoldoende draagvlak is om de kosten van dit project te dragen. Het plan uitkleden was geen optie, omdat dat ten koste zou gaan van de beoogde kwaliteit van de opzet en de landelijke media-aandacht. Vandaar de conclusie: vanuit NBC, NBOV en SAB wordt namens de branche dit jaar geen oliebollenwedstrijd georganiseerd.

En nu?

Geen opzet rondom oliebollen dit jaar, betekent natuurlijk niet automatisch dat er geen promotiemogelijkheden voor oliebollen zijn dit jaar. Er zijn verschillende (lokale) wedstrijden waar ondernemers aan kunnen deelnemen. Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. dit bericht? Of wilt u meer weten over de mogelijkheden om uw oliebol in de spotlight te zetten? Neem dan contact op met de SAB via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Lees ook
Nieuwe receptuur kan voor uitdagingen zorgen

Nieuwe receptuur kan voor uitdagingen zorgen

Productontwikkeling of het maken van een aangepaste receptuur levert naast mooie nieuwe producten ook wel eens uitdagingen op bij het bepalen van de naam of het geven van de informatie.

Ambassadeurs

Ambassadeurs

In de media werd recent geroepen dat er steeds meer bakkerijen in Nederland zijn. Uit cijfers van het GFK blijkt dat het marktaandeel van het ambacht in 2021 verder is gestegen. Recent organiseerde de NBOV met het Bakery Institute een Startersdag en deze zat binnen no-time vol. Zonder grote campagnes zet het ambacht zich dus steeds beter en meer op...

NBC start imagocampagne “Brood, goed verhaal”

NBC start imagocampagne “Brood, goed verhaal”

Vanaf september gaat het Nederlands Bakkerij Centrum van start met de nieuwe imagocampagne “Brood, goed verhaal”. De campagne wil op een prikkelende, verhalende manier vertellen over alle voedzame kanten van brood.