Borgesius neemt Bakkersland alsnog over

STADSKANAAL - Bakkerijconcern Borgesius neemt het veel grotere Bakkersland alsnog over. De familie Borgesius koopt daartoe de aandelen van Bakkersland van Parcom Capital BV. Eerder dit jaar waren beide partijen ook dicht bij een overname, maar strandden de gesprekken in de eindfase. De nieuwe onderneming gaat verder onder de naam Borgesius-Bakkersland en wordt een krachtig bakkerijbedrijf in Nederland met brood, gebak en andere specialiteiten.

Twintig bakkerijen

Het nieuwe bakkerijconcern zal bestaan uit twintig moderne bakkerijen op verschillende locaties in Nederland. Vijftien daarvan vallen nu nog onder Bakkersland. Borgesius-Bakkersland biedt werk aan meer dan 2.000 mensen. De bakkerijen beleveren onder meer de grote supermarktketens in Nederland en enkele West-Europese retailers.

‘Mooie stap’

Zowel de familie Borgesius als het management van Bakkersland ondersteunt de transactie. “Dit is een mooie stap voor iedereen. Door het samenvoegen van beide bedrijven wordt geïnvesteerd in het delen van kennis, technologie en producten, zodat we de markt steeds beter kunnen blijven bedienen. In de afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in het reviseren en moderniseren van onze bakkerijen, hierdoor zijn we klaar voor deze stap,” zegt Chris Deen, CEO van Bakkersland.

Op een kier

Borgesius was eerder dit jaar ook al dicht bij overname van Bakkersland. Toen strandden de gesprekken in de eindfase, maar beide partijen gaven aan de deur op een kier te houden. “Het zou een perfect match zijn”, gaf Jan Borgesius toen al aan bij Bakkers in bedrijf (zie editie 3-2016). Ook Bakkersland uitte zich in dezelfde bewoordingen. Nu, enkele maanden later, is de overname alsnog een feit.

Nieuwe bakkerij

Begin volgend jaar zal de nieuwe bakkerij van de combinatie, die momenteel wordt gebouwd in Aalsmeer, volledig operationeel zijn. De transactie is onderworpen aan de gebruikelijke goedkeuringen voor fusies en overnames. waaronder advies van de ondernemingsraad. De overname wordt naar verwachting in het derde kwartaal van 2016 worden afgerond.

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Tijsterman Bakkers wordt Bakker van Maanen

Tijsterman Bakkers wordt Bakker van Maanen

Bakker van Maanen heeft sinds 1 mei de winkels van Tijsterman Bakkers overgenomen. De winkels zijn op 4, 5 en 6 mei heropend in de stijl en het interieur van Bakker van Maanen.

Broodketen ondertekent Intentie van Nijkerk: ‘We gaan voor eigen graan’

Broodketen ondertekent Intentie van Nijkerk: ‘We gaan voor eigen graan’

Meer graan van eigen bodem in ons brood. Daar streven de bakkers, graanhandelaren en molenaars naar die tijdens de Themadag Graan de Intentie van Nijkerk onder het motto ‘We gaan voor eigen graan’ ondertekenden. Hoe gaan we over op een graanketen dichter bij huis?