Borgesius en Goedhart krijgen predicaat Koninklijk

2 juli 2021
Vlnr: Ton, Janet, Jan, en Frits Borgesius

De bakkerijen Borgesius en Goedhart vieren dit jaar het 125-jarig jubileum. Dit jubileum is extra feestelijk omdat op 17 juni 2021 de bakkerijen het predicaat Koninklijk hebben gekregen. “Dit is echt een kroon op ons werk”, aldus Frits Borgesius. “Binnenkort vieren we ons feest, samen uiteraard, want dit hebben we samen met onze medewerkers kunnen bereiken”. 

“Na 125 jaar hard werken mogen we nu best even stilstaan bij dit bijzondere moment”, vindt Jan Borgesius. "Groningse nuchterheid is goed en het brengt de bakkerijen Borgesius en Goedhart ver. Maar diezelfde nuchterheid kan er ook toe leiden dat je doorgaat, hard werkt en steeds weer focust op de volgende uitdaging. Trots zijn op wat je met elkaar hebt bereikt, daar zo nu en dan even bij stilstaan en elkaar een schouderklopje geven, is helemaal niet verkeerd."

Geschiedenis

De geschiedenis van de bakkerij begon 125 jaar geleden. Toen begon Goedhart Borgesius samen met Jantje van der Veen een bakkerij met een winkel in Wildervanck. Tot 1967 was dit niet meer dan een eenvoudige bakkerij met een winkeltje ervoor.

1967 werd een keerpunt van bakkersbedrijf, dat werd geleid door Goedhart en Emilie Borgesius. Er kwam een wet die ervoor zorgde dat supermarkten brood mochten gaan verkopen. Er waren in die tijd maar weinig bakkers die deze stap durfden te wagen, maar Goedhart en Emilie zagen de potentie van de retail.

Sinds de oprichting groeide de bakkerij van een organisatie geleid door familieleden tot een bakkerijengroep, een familie van bakkers, waarbij het ambacht en de passie gekoesterd worden door alle medewerkers die dagelijks verse producten maken. Inmiddels zijn de bakkerijen met de naam Borgesius en Goedhart al veel meer dan alleen een broodbakker. Naast brood, gebak, vlaaien en belegde broodjes worden er nu ook pizza’s, focaccia’s en andere producten gemaakt voor het borrelmoment. 

Lange termijn en duurzaamheid

Naast het jubileum en het predicaat richt het bedrijf zich op de toekomst. "Zoals de meeste familiebedrijven hebben we een lange termijn visie. We willen er over 100 jaar nog zijn. We geven onze traditie door van generatie op generatie, zodat onze kinderen en de kinderen van onze medewerkers ook nog bakker kunnen worden."

Goedhart en Borgesius wil een bijdrage leveren aan de Nederlandse broodcultuur. "Omdat we bakken voor de toekomst, is duurzaamheid een belangrijk thema voor ons. Brood heeft een heel goed imago en bovendien een lage CO2 footprint. Onze bakkerijen staan dichtbij de winkels en het overgrote deel van de ingrediënten worden dichtbij verbouwd. Al het brood dat aan het einde van de dag niet is verkocht, kan worden hergebruikt.  Geen kruimel gaat verloren want het brood dat niet wordt verkocht kan worden verwerkt tot diervoer. We verspillen niets. Toch vinden we dat het altijd nog beter kan, dus blijven we werken aan een lagere CO2 uitstoot."

Dagvers

De keten van de bakerij is lang. Van meel en bloem, zaden, pitten, fruit en water worden dagelijks dagverse producten gemaakt die vóór 8 uur bij de winkel worden afgeleverd. Het vraagt veel van de organisatie om dit dagelijks voor elkaar te krijgen. Dat lukt volgens het familiebedrijf alleen met een sterk team dat goed op elkaar is ingespeeld en bakkerijen die elkaar helpen. “Daarom is het predicaat Koninklijk een kroon op ons werk”, zegt Ton Borgesius. “Dit is een 100 procent teamprestatie en hiervoor bedanken we iedereen die bij ons werkt. Van brood – en banketbakker, inpakker, verdeler tot chauffeur, iedereen heeft een even belangrijke rol in ons bedrijf”.

Trends vertalen

Consumentenonderzoek vormt voor het bedrijf voor de basis waarop zij beslissingen nemen op het gebied van innovatie. "De mensen bij Borgesius en Goedhart stellen zich de vraag hoe Nederland er over 10 jaar uitziet. De jonge generaties eten anders. De consument van nu heeft meer eetmomenten en wil zijn eetbehoeften graag ingevuld zien daar waar hij of zij op dat moment is. Het is al 125 jaar de uitdaging van Borgesius en Goedhart om op veranderende gewoonten en eetpatronen in te spelen. Hier is een omnichannel gedachte nodig omdat de consument niet meer denkt in hokjes. Of hij/zij nu online bestelt of naar de fysieke winkel gaat of onderweg is, de consument kan onze producten vinden die op dat moment passen bij de vraag en het eetmoment."

"Borgesius en Goedhart zijn de partner als het gaat om antwoord geven op deze belangrijke vraag. Want de veranderingen die we zien gaan sneller dan ooit tevoren. Omdat onze bakkerijen grondstoffen verwerken tot eindproduct, kunnen we gemakkelijk inspelen op de vraag van morgen. Het gebak van Goedhart Patisserie wordt van bodem tot en met het eindproduct met de hand gemaakt. Daarom is de bakkerij in staat in te spelen op de trend naar lekkere producten die echt een feestje zijn, zoals layer cakes, cup taarten en de lekkerste tompoucen."

Ook bij Goedhart Convenience gaan de ontwikkelingen snel. Met brood uit eigen bakkerij kan Goedhart Convenience snel verse broodjes en sandwiches beleggen. Daarnaast worden er ook wraps, pizza’s, tosti’s en borrelhapjes gemaakt. "Voor de consument van nu is er een aanbod voor bereiding op locatie, directe consumptie en uitgestelde consumptie."

Volgende generatie

Janet Borgesius: ”Sinds 2007 ben ik werkzaam in ons familiebedrijf en ben ik samen met mijn broer, twee nichten en ons managementteam 'de volgende generatie'. We hebben samen de taak om ons bedrijf verder te brengen voor de generaties die na ons komen. Mijn vader Jan is inmiddels 70, oom Ko is jaren geleden met pensioen gegaan, oom Hennie Borgesius is in 2016 overleden en oom Frits is nu 65. Mijn vader en ooms hebben meer dan 50 jaar toegewijd aan de onderneming gewerkt. Altijd kwam het familiebedrijf op de eerste plaats. Alle revenuen werden in het bedrijf terug geïnvesteerd.

Ik heb bewondering voor de gedisciplineerde manier waarop mijn vader en ooms dit gedaan hebben. Dit heeft ons prachtige bakkersbedrijf jaar op jaar een betere concurrentiepositie gebracht en heeft ons bedrijf zo de mogelijkheid gegeven te kunnen blijven groeien. Door de manier waarop mijn vader en ooms het bedrijf hebben geleid hebben wij, de volgende generatie, een prachtige positie in de Nederlandse markt. Onze 20 bakkerijen, verspreid over heel Nederland, waar inmiddels bijna 2.000 mensen in vaste dienst werkzaam zijn, kunnen dankzij de generaties voor ons een mooie toekomst tegemoet gaan.”

Altijd op de hoogte blijven?