Bionext: Biologisch wordt booming de komende 10 jaar

9 januari 2020
Foto: Pxhere

Biologisch was langere tijd een nichemarkt. Maar dat gaat de komende 10 jaar veranderen verwacht Michaël Wilde, directeur van Bionext. Hij vertelt vijf keer waar en waarom biologisch booming wordt.

1. Beter Boeren

De EU presenteerde december 2019 de 'Green Deal', een investering van honderden miljarden euro’s in alles wat bijdraagt aan een schoner klimaat. Het doel is om voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden. Hierbij wordt groots ingezet op de biologische landbouw. Door financiële steun aan biologische boeren die elke dag samenwerken met de natuur, wordt het aantrekkelijker om op deze manier te boeren. Als de biologische landbouwsector toeneemt, stijgt ook het aanbod van biologische producten.

2. Minder prijsverschil

Het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten wordt kleiner naarmate het biologisch aanbod in de markt groeit. Met name bij seizoensproducten. We weten dat veel consumenten biologisch al willen verkiezen boven andere producten, maar dat de prijs die keuze soms belemmert. Deze ontwikkeling zorgt dat consumenten sneller zullen kiezen voor de biologische variant.

3. Minder vlees, meer kwaliteit

Steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. En als ze vlees eten dan kiezen ze voor goed vlees, zowel qua kwaliteit, als qua omstandigheden. Biologisch vlees scoort 3 sterren in het Beter Leven keurmerk, wat maakt dat consumenten vaker biologisch vlees kopen.

4. Verbinding 

Nederlanders zoeken steeds meer verbinding met hun voedsel. Ze willen niet alleen weten waar hun eten vandaan komt, maar ook hoe de voedselproductie bijdraagt aan een betere wereld. Niet alleen thuis, ook als ze uit eten gaan. Ondernemers kiezen vanuit bewust en vanuit profilering vaker voor biologische voeding in hun keuken. In restaurants, maar bijvoorbeeld ook in de kinderopvang, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen.

5. Meer producten

Producenten brengen steeds vaker een biologische variant van hun product op de markt. Hierdoor kunnen consumenten vaker voor biologisch kiezen. Daarnaast komen er veel nieuwe biologische producten op de markt. Die spelen ook in op leefstijltrends als plantaardig of koolhydraatarm. Hierdoor hoeven mensen niet meer tussen hun idealen te kiezen. 

Michaël Wilde is sinds 1 november 2019 de nieuwe directeur van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector. Hij werkte de afgelopen twaalf jaar als Duurzaamheid & Communicatiemanager bij Eosta BV. Wilde geniet, door zijn enorme gedrevenheid en deskundigheid van biologische en eerlijke voeding, een grote bekendheid binnen de biologische sector.

 

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?