Bezorging wint van zelf koken

bezorging wint van zelf koken

Jongere generaties kiezen in vergelijking met twee jaar geleden steeds vaker voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Ze grijpen daarmee steeds vaker naar de ultra-gemaksoplossing. Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2021, ‘Hoe de crisis consumentengedrag verandert’, die medio november verschijnt.

De FSIN Foodshopper Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) naar consumentengedrag. In de editie 2021 die medio november is gepubliceerd, worden ruim 6.000 Nederlandse consumenten bevraagd op hun consumptiegedrag. Deze consumenten zijn verdeeld in vier generaties (Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers).

Kiezen voor gemak

Alle kookboeken en kookprogramma’s ten spijt, hebben Nederlanders in vergelijking met 2018 steeds vaker geen zin om te koken. Bovendien gaan steeds minder Nederlanders alsnog aan het fornuis staan als ze geen zin hebben om te koken. We kiezen vaker voor gemak. Alle generaties geven sneller toe aan een gemaksoplossing dan twee jaar geleden. Wel verschillen de gekozen oplossingen bij geen zin om te koken per generatie. Voor Millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meest genoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’.

Functionele gemaksoplossing

De oudere generaties, Generatie X en Babyboomers, kiezen veel vaker voor traditionele gemaksoplossingen. Ze zoeken een functionele oplossing voor het avondeten, zoals een kant-en-klaarmaaltijd, brood, of restjes uit de vriezer. Een ander opvallend resultaat is dat Babyboomers - die het vaakst zin hebben om te koken - wanneer ze geen zin hebben veel minder dan andere generaties geneigd zijn alsnog te koken. Babyboomers kiezen dan het vaakst voor een functionele gemaksoplossing.

Over de FSIN FoodShopper Monitor

De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek van het FSIN onder Nederlandse foodconsumenten. Voor de FSIN FoodShopper Monitor 2021 is een representatief marktonderzoek verricht onder 6.465 Nederlanders in de leeftijd van 18-74 jaar, verdeeld in vier generaties: Generatie Z (18-24 jaar) Millennials (25-40 jaar), Generatie X (41-54 jaar), Babyboomers (55-74 jaar).

Het FoodShopperonderzoek is gekaderd in drie belangrijke thema’s: financiën, gemak en genieten. Nederlanders hebben (noodgedwongen) nieuwe vormen van gemak en genieten ontdekt in deze crisistijd. Zijn consumentenbehoeftes fundamenteel veranderd, of keert de foodshopper na corona weer terug naar zijn oude consumptiepatroon? Waar wil hij zijn geld dan aan uitgeven?

Gemak en genieten

Uit het onderzoek blijkt dat de thema’s gemak en genieten door corona niet aan belang ingeboet hebben. De manier waarop consumenten deze behoeftes invullen, is echter wel veranderd. Zo werd buitenshuis genieten noodgedwongen thuis genieten, in allerlei vormen. Delivery is plotsklaps de meestgenoemde oplossing voor Generatie Z en de Millennials die geen zin hebben om te koken. Ouderen kiezen meer traditionele gemaksalternatieven dan jongeren

 Bron: FSIN

Dossiers
Meer over
Lees ook
FSIN: Supermarkten en speciaalzaken profiteren van coronacrisis

FSIN: Supermarkten en speciaalzaken profiteren van coronacrisis

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de maatschappij en de economie. Ook de verschillende foodkanalen merken de effecten. Terwijl de horeca grote omzetklappen oploopt, zien de supermarkten een flinke stijging van de omzet. Ook speciaalzaken als de bakker, slager en slijter kunnen profiteren.

Hoe vervoer ik bederfelijke producten?

Hoe vervoer ik bederfelijke producten?

“Klanten vragen steeds vaker of ik hun bestelling kan bezorgen. Waar moet ik op letten als ik slagroomtaarten of andere bederfelijke producten vervoer?” Babs Bruil, kennisspecialist wet- en regelgeving: “Vanwege de voedselveiligheid zijn er een aantal eisen voor het vervoer van bederfelijke producten (bron Hygiënecode voor de Brood- en Banketbakkerij)....

Toegekende waarde

Toegekende waarde

Heb ik heel november gepeinsd wat ik in de Sinterklaassurprise voor mijn vrouw zou stoppen, is de film ‘What women want’ op 6 december op TV. Lekker op tijd! Interessanter voor jou als ondernemer is wat consumenten willen. FSIN presenteerde eind november zijn FoodShopper Monitor 2017/18. FSIN concludeert daarin dat de crisis voor de foodsector voorbij...

Operator bakkerij omgeving Tiel

Operator bakkerij omgeving Tiel

Wat ga je doen?Als broodbakker ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van het brood. Je werkt als ovenist, langmaker, deegdraaier en je bedient...

Operator bakkerij omgeving Almelo

Operator bakkerij omgeving Almelo

Wat ga je doen?Als operator ben je verantwoordelijk voor het juist afwegen van de grondstoffen, het bereiden van het deeg en het controleren van het bakproces van...

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Ambachtelijk broodbakker omgeving Den Haag

Wat ga je doen?Voor deze kleine ambachtelijke bakkerij zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. Je zal je bezighouden met het totale...