Bezorging wint van zelf koken

bezorging wint van zelf koken

Jongere generaties kiezen in vergelijking met twee jaar geleden steeds vaker voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Ze grijpen daarmee steeds vaker naar de ultra-gemaksoplossing. Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2021, ‘Hoe de crisis consumentengedrag verandert’, die medio november verschijnt.

De FSIN Foodshopper Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) naar consumentengedrag. In de editie 2021 die medio november is gepubliceerd, worden ruim 6.000 Nederlandse consumenten bevraagd op hun consumptiegedrag. Deze consumenten zijn verdeeld in vier generaties (Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers).

Kiezen voor gemak

Alle kookboeken en kookprogramma’s ten spijt, hebben Nederlanders in vergelijking met 2018 steeds vaker geen zin om te koken. Bovendien gaan steeds minder Nederlanders alsnog aan het fornuis staan als ze geen zin hebben om te koken. We kiezen vaker voor gemak. Alle generaties geven sneller toe aan een gemaksoplossing dan twee jaar geleden. Wel verschillen de gekozen oplossingen bij geen zin om te koken per generatie. Voor Millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het meest genoemde alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’.

Functionele gemaksoplossing

De oudere generaties, Generatie X en Babyboomers, kiezen veel vaker voor traditionele gemaksoplossingen. Ze zoeken een functionele oplossing voor het avondeten, zoals een kant-en-klaarmaaltijd, brood, of restjes uit de vriezer. Een ander opvallend resultaat is dat Babyboomers - die het vaakst zin hebben om te koken - wanneer ze geen zin hebben veel minder dan andere generaties geneigd zijn alsnog te koken. Babyboomers kiezen dan het vaakst voor een functionele gemaksoplossing.

Over de FSIN FoodShopper Monitor

De FSIN FoodShopper Monitor is een jaarlijks onderzoek van het FSIN onder Nederlandse foodconsumenten. Voor de FSIN FoodShopper Monitor 2021 is een representatief marktonderzoek verricht onder 6.465 Nederlanders in de leeftijd van 18-74 jaar, verdeeld in vier generaties: Generatie Z (18-24 jaar) Millennials (25-40 jaar), Generatie X (41-54 jaar), Babyboomers (55-74 jaar).

Het FoodShopperonderzoek is gekaderd in drie belangrijke thema’s: financiën, gemak en genieten. Nederlanders hebben (noodgedwongen) nieuwe vormen van gemak en genieten ontdekt in deze crisistijd. Zijn consumentenbehoeftes fundamenteel veranderd, of keert de foodshopper na corona weer terug naar zijn oude consumptiepatroon? Waar wil hij zijn geld dan aan uitgeven?

Gemak en genieten

Uit het onderzoek blijkt dat de thema’s gemak en genieten door corona niet aan belang ingeboet hebben. De manier waarop consumenten deze behoeftes invullen, is echter wel veranderd. Zo werd buitenshuis genieten noodgedwongen thuis genieten, in allerlei vormen. Delivery is plotsklaps de meestgenoemde oplossing voor Generatie Z en de Millennials die geen zin hebben om te koken. Ouderen kiezen meer traditionele gemaksalternatieven dan jongeren

 Bron: FSIN

Dossiers
Meer over
Lees ook
Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

Grote toename bezorgformules voor maaltijden en boodschappen in Food500

In de Food500 van Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) is een explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden te zien. Het FSIN verwacht dat de markt voor maaltijdbezorging nog blijft toenemen en tussen nu en 2030 verdubbelt.

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN verwacht groei foodmarkt in 2022

FSIN publiceerde onlangs het foodomzetoverzicht van 2021 en de vooruitzichten voor 2022. De omzet van de totale foodmarkt groeide met slechts 1,6 procent naar van €58,1 miljard. Voor 2022 is FSIN optimistisch en verwacht een groei van 10,8 procent naar €64,4 miljard.

FSIN: Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei verwacht in 2022

FSIN: Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei verwacht in 2022

De omzet van de Nederlandse foodsector is bijna terug op het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het grootste kennisinstituut in de sector. Het herstel gaat véél sneller dan eerder verwacht, maar dat geldt niet voor alle segmenten.