Belastingdienst: 20 november deadline voor aanmelden kleineondernemersregeling

ondernemen_pixabay

Foto: Pixabay

De deadline voor de vernieuwde kleineondernemersregeling (KOR) van de belastingdienst komt steeds dichterbij. Kleine ondernemers en organisaties gebruik willen maken van deze regeling kunnen zich tot 20 november aanmelden bij de Belastingdienst.

De kleineondernemersregeling is bedoeld voor ondernemers en organisaties met een jaaromzet tot €20.000. Als zij ervoor zorgen dat hun aanmelding 20 november binnen is bij de Belastingdienst, kunnen ze per 1 januari vrijgesteld zijn van de btw. Dat betekent dat zij geen btw meer in rekening brengen aan klanten, geen btw aftrekken op inkopen en investeringen, niet meer verplicht zijn om facturen voor de btw te versturen en geen btw-aangifte meer doen. 

Ondernemers die te laat zijn met de aanmelding kunnen nog steeds gebruik maken van de regeling, maar pas vanaf het eerstvolgende btw-aangiftevak. Bijvoorbeeld, een ondernemer die zich op 2 februari aanmeldt voor de KOR, is per 1 april vrijgesteld van de btw. 

Kleine ondernemers die voldoen aan de voorwaarden en zich aanmelden voor de nieuwe KOR, doen mee voor een periode van minimaal drie jaar. Alleen als de omzet in één kalenderjaar boven de €20.000 komt dienen zij  zich af te melden voor de regeling en passen ze direct weer de reguliere btw-regels toe. Eenmaal afgemeld, kunnen ondernemers en organisaties drie jaar lang niet meer deelnemen aan de regeling. Daarom is het belangrijk de jaaromzet van tevoren goed in te schatten. Hiervoor ontwikkelde de Belastingdienst een hulpmiddel.

Meer informatie over de KOR is te vinden op de website van de Belastingdienst.

Dossiers
Lees ook
Vijf aandachtspunten voor btw-aangifte

Vijf aandachtspunten voor btw-aangifte

De deadline voor de btw-aangifte en -betaling over het vierde kwartaal van 2021 nadert. 31 januari is de deadline. Omdat deze aangifte anders is dan normaal zet de Belastingdienst vijf aandachtspunten voor de btw-aangifte over het vierde kwartaal op een rij.

Belastingdienst geeft vijf tips voor een goede en efficiënte administratie

Belastingdienst geeft vijf tips voor een goede en efficiënte administratie

Volgens een peiling van de Belastingdienst wil 35 procent van de startende ondernemers en zzp’ers hun administratie efficiënter inrichten. Daarom geeft de Belastingdienst vijf tips voor een goede en efficiënte administratie.

Belastingdienst heeft drie tips voor startende ondernemers

Belastingdienst heeft drie tips voor startende ondernemers

Bijna een kwart van de startende ondernemers houdt de opstartkosten van hun bedrijf niet goed bij. Dat blijkt uit een peiling van de Belastingdienst. Zonde, want starters kunnen ook btw terugvragen over de zakelijke kosten gemaakt voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK). Daarom heeft de Belastingdienst drie tips voor startende ondernemers.