Beko OmzetBarometer toont grote omzetverschillen tijdens coronacrisis

4 juni 2020

Wat zegt de Beko OmzetBarometer over de omzet tijdens de coronacrisis? Beko Advies zette de gegevens sinds het uitbreken van de coronacrisis op een rijtje en ziet grote verschillen tussen verschillende bakkers.

Hierbij baseert Beko Advies zich alleen op de winkelomzetten tot en met week 19-2020. De organisatie heeft onvoldoende gegevens om ook iets te zeggen over de omzetontwikkeling in het derde kanaal. Dat maakt het lastig om een beeld van het totaal te schetsen.

Beko Advies stelt vast dat de invloed van de crisis voor iedereen sterk verschilt. Heeft een ondernemer veel derde kanaalomzet en is hierin de horeca sterk vertegenwoordigd dan zal dat grote invloed hebben op de bedrijfsresultaten. Daartegenover staan de bakkers die supermarkten beleverden en in dat kanaal een omzetplus wisten te realiseren.

Locatie 

Met betrekking tot de ontwikkeling van de winkelomzet vormt de locatie veruit de belangrijkste factor. Over de gehele periode ziet Beko Advies de omzet van winkels in de stad of in een zogenaamd bovenregionaal winkelcentrum met meer dan 50 winkels sterk afnemen. Dit komt overeen met de richtlijnen die door de overheid werden uitgevaardigd. Iedereen moest zoveel mogelijk thuiswerken en in het begin sloten in de stadscentra ook veel winkels hun deuren. De consument meed de stad en de drukte. Hierdoor bleef het aantal kassabonnen in sommige weken wel met meer dan 40% achter. De laatste 2 weken komt het aantal consumenten weer een beetje terug, maar nog steeds staat de omzetindex in de stadscentra rond -15%. Nu de maatregelen na 1 juni verder zijn versoepeld, is het de vraag of het herstel verder zal doorzetten.

De eerste weken van de lockdown verliepen met name voor de winkels in de wat kleinere centra of in de dorpen over het algemeen goed. Consumenten kozen ervoor, uit angst voor drukte in de supermarkt en het feit dat de supermarkten leeg waren, om hun producten bij de plaatselijke winkelier te kopen. De actie ‘koop lokaal’ zal hier zeker ook een positieve invloed op hebben gehad. In de eerste weken van de crisis werd er ook massaal gehamsterd. Dit leidde bij bepaalde winkels tot een forse gemiddelde omzetstijging. Hoewel de piek in de daaropvolgende weken wat afvlakte bleef het omzetniveau van de meeste winkels ruim boven dat van vorig jaar liggen. 

Paasomzet

Bij het vergelijken van de Paasomzet (hierbij zijn de weken voor en na Pasen samengenomen en vergeleken) met vorig jaar is er sprake van een omzetplus van gemiddeld 1,8%. Dit percentage werd sterk negatief beïnvloed door de ‘stadswinkels’. Ook winkels in toeristische gebieden (bijvoorbeeld de kustgebieden) hadden het moeilijk.  De overige winkels zagen forse omzetplussen. Dat gold ook voor Koningsdag. In veel gevallen waren de oranjeproducten al halverwege de ochtend uitverkocht. Ook Moederdag in week 19 liet over het algemeen een forse plus zien ten opzichte van vorig jaar. De winkels in de stadscentra profiteerden evenals tijdens de voorgaande feestdagen hier niet van.

Aantal kassabonnen

Beko Advies constateert over de gehele periode van 10 weken een gemiddelde omzetplus van 4,2% ten opzichte van vorig jaar. Het aantal kassabonnen bleef met 4,6% achter. Het is dus met name de fors hogere gemiddelde besteding per klant die zorgt voor de meeromzet. De gemiddelde besteding over 10 weken bedroeg gemiddeld € 8,20 (was € 7,50 in 2019). Een stijging van 9,3%.

Kijkend naar de gemiddelde cumulatieve cijfers over de eerste 19 weken van dit jaar laat de Beko OmzetBarometer een stijging van 2,7% van de omzet zien. Dit is toe te schrijven aan een stijging van de gemiddelde besteding met 5,4% en een daling van het aantal kassabonnen met 2,5%. De daling van het aantal kassabonnen is het hoogst in de hogere omzetcategorieën. Dit heeft alles te maken met het feit dat de winkels met een omzet van meer dan € 12.000,= vooral gevestigd zijn in de steden en grotere winkelcentra.

Altijd op de hoogte blijven?