Beko OmzetBarometer: gemiddelde besteding stijgt met 2,6 procent

22 mei 2018

Beko Advies heeft de cijfers van de Beko OmzetBarometer over de eerste periode van het jaar bekend gemaakt. Dit jaar loopt de eerste periode tot en met week 16. Dit is iets ruimer dan vorig jaar, omdat Pasen in beide periodes is meegenomen.

Gemiddelde besteding stijgt

Evenals voorgaande jaren ligt de gemiddelde besteding per kassabon hoger. De gemiddelde besteding stijgt met 2,6 procent. Wel blijft het aantal kassabonnen sterk achter bij vorig jaar. In de grafiek is dit zichtbaar. Deze grafiek loopt voor een goede vergelijking tot en met week 11.

Uit de grafiek laat zien dat in 2017 nog sprake was van een opgaande lijn in het aantal kassabonnen (zwarte lijn in de grafiek). In 2018 loopt de lijn (lichtblauwe) praktisch gelijk. Verder valt op dat deze lijn veel grilliger verloopt dan in het jaar daarvoor. Het lagere aantal kassabonnen in combinatie met de hogere besteding is uiteindelijk niet voldoende om de omzet ten opzichte van 2017 op peil te houden.

Beko OmzetBarometer

De Beko OmzetBarometer is een initiatief van Beko Advies. Bakkers kunnen hier gratis aan meedoen. Ze kunnen de Beko OmzetBarometer gebruiken op elk gewenst moment en op elke locatie. Simpel invoeren leidt tot waardevolle getallen en grafieken. Bakkers die willen deelnemen aan de Beko OmzetBarometer kunnen hierover contact opnemen met Beko Advies.Dit kan telefonisch via 088-20 23 200 of per mail via info@beko-advies.nl.

Het team van Beko Advies geeft bedrijfseconomische, vaktechnische en commerciële adviezen aan de Nederlandse ambachtelijke bakkerij. Denk bijvoorbeeld aan doorlichting kengetallen, training winkelpersoneel, brutowinst analyse of een winkelscan.

Altijd op de hoogte blijven?