Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

16 juli 2019

Beko Advies maakt vandaag (16 juli) de resultaten van de Beko Omzet Barometer tot en met week 26  bekend. De resultaten geven een goed beeld van het eerste halfjaar van 2019. In de gegevens is rekening gehouden met het effect van de btw-verhoging. De gegevens van 2018 zijn omgerekend naar het nieuwe btw-tarief van 9%.

Pasen vorig jaar erg vroeg, waardoor het eerste kwartaal een min in zowel kassabonnen als omzet laat. het tweede kwartaal lag de omzet daardoor veel hoger in vergelijking met vorig jaar. Met name de gemiddelde besteding lag veel hoger. De aanloop naar Pasen had hierop een belangrijke invloed. Daarbij kwam dat de vakantie min of meer direct volgde op de Paasdagen. In geld waren de Paasomzetten gelijk aan vorig jaar.

Het aantal kassabonnen over het tweede kwartaal was hoger dan in 2018, maar de index 100 werd net niet gehaald. Beko Advies: "Vaak zien we na een prijsverhoging wat klanten afhaken en de stapeling van hogere kosten en een hoger btw-tarief maakten dat de prijzen met minimaal 5 procent stegen, zo schatten wij in. We zien een 2,9 procent hogere gemiddelde besteding terwijl de btw-verhoging daar al op verrekend is. Feitelijk ligt de besteding in geld dan circa 6 procent hoger dan vorig jaar. Uiteindelijk resteert een netto-omzetstijging van 1,6 procent."

Beko signaleert tussen verschillende deelnemers enorme verschillen. Deze kunnen zelfs binnen één onderneming optreden. Plaatselijke marktomstandigheden spelen hierbij een belangrijke rol. Beko Advies: "Ondanks dat de bakker het op prijs nooit gaat winnen van de supermarkt, zien we wel dat de prijsgevoeligheid van de kopende consument groot is. We kennen voorbeelden van bedrijven waar het reclame-aandeel in de omzet meer dan 20 procent bedraagt. We zien wel dat broodaanbiedingen vaak door bestaande klanten wordt gekocht. Gelet op het dalende klantenaantal moet er wel voorzichtig met deze klanten worden omgesprongen. Wel is de vraag gerechtvaardigd hoeveel marge u bereid bent weg te geven om deze klanten te behouden of kan er ergens anders compensatie worden gevonden?"

Altijd op de hoogte blijven?