Beko OmzetBarometer: omzet 2018 0.7% lager dan 2017

17 januari 2019

De Beko OmzetBarometer sluit 2018 af met een min van 0,7 procent ten opzichte van 2017.

Wel was er een stijging in de gemiddelde besteding, 2,1 procent om precies te zijn. Deze stijging komt voor het grootste deel door een hogere prijs voor de producten. Het aantal kassabonnen was 2,7 procent minder dan in 2017. Doordat Pasen dit jaar vroeg viel en de zomer erg warm was, liep de omzet van bakkers een fikse deuk op. De cijfers van het derde kwartaal verschilden echter niet zo van het jaar daarvoor.

Verschillende locaties

Beko Advies denkt dat de zomer maximaal 0,5 procent aan omzet heeft gekost. De verschillen tussen verschillende locaties waren wel groot, bijvoorbeeld een winkel in een overdekt winkelcentrum had een lagere omzet dan winkels op andere locaties. De consument ging deze zomer alleen naar een overdekt winkelcentrum wanneer het echt niet anders kon.

Dagelijkse boodschappen

Supermarkten proberen zich tegenwoordig te onderscheiden van de concurrentie door de versgroepen te omarmen. Bakkers kunnen zich nog steeds onderscheiden, maar moeten er voor zorgen dat de kwaliteit van zijn producten elke dag top is. Bovendien is het voor ambachtelijke versspecialisten in het algemeen op dit moment niet gemakkelijk. Nederland is een van de goedkoopste landen van Europa op het gebied van dagelijkse boodschappen. Alleen de Britten en de Portugezen betalen minder op dat gebied. Bakkers moeten de oplossing zoeken in bijvoorbeeld een aantrekkelijke winkel voor de consument. Dat zit in inrichting, deskundig personeel en een uitmuntend en vooral lekker product. Het is nog te vaak ‘middle of the road’. Er staan voor 2019 dus de nodige uitdagingen op de agenda, volgens Beko Advies.

Altijd op de hoogte blijven?