Beko OmzetBarometer: Beeld is positief maar de omzet blijft grillig

Een analyse van de Beko OmzetBarometer over de eerste 22 weken van 2017 laat zien dat de gemiddelde omzet 2 procent hoger ligt dan in dezelfde periode van 2016. Dat is een licht herstel, maar in echte juichstemming zijn de meeste bakkers nog niet.

Licht herstel

Senior Bedrijfsadviseur Chiel van den Hout van Beko Advies legt uit hoe dit komt: “Over de eerste 22 weken is het aantal aankopen ongeveer 1 procent hoger. Dat is een heel licht herstel, want dat zat de laatste jaren qua index onder de 100. Het aankoopbedrag is ook wat hoger. Deels door prijsverhogingen en deels door aankoop van andere, duurdere producten. Dit heeft ongetwijfeld ook met het algemene economische herstel te maken. Met het koude weer was de omzet rond de Paasdagen bij de gemiddelde bakker beter dan in 2016. Op de dagen rond Hemelvaart en Pinksteren is het beeld heel divers. Waar de één omzet mist omdat klanten elders verblijven, heeft de ander juist extra omzet van dagjesmensen en toeristen."

Grillig

Van den Hout: “ Consumenten geven hun geld ook anders uit dan tijdens de crisis. Aankopen die zijn uitgesteld, vakanties en vaker uit eten bijvoorbeeld.” Volgens Van den Hout moet de speciaalzaak zich nog verder gaan onderscheiden. “Natuurlijk moet bij de ambachtelijke bakker het lekkerste brood en banket liggen, maar ook producten die bij de supermarkt niet te koop zijn. Bij de ambachtelijke versspecialist dus geen 'Sjoemelbrood', zoals Fred Tiggelman dit in het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde noemde. Bovendien is de kennis van medewerkers over deze broden steeds belangrijker aan het worden. Op verwenmomenten weten de meeste consumenten de weg naar de speciaalzaak wel te vinden en kopen ze meer dan voorheen. Op andere momenten is dit, om wat voor reden dan ook, toch een stuk minder. Het beeld is positief, maar de consument en dus de omzet, blijft grillig.”

De Beko OmzetBarometer is een gezamenlijk initiatief van Beko Advies en Flynth Accountants en Adviseurs. Meedoen is gratis. De Beko OmzetBarometer kunt u gebruiken op elk gewenst moment en op elke locatie. Simpel invoeren leidt tot waardevolle getallen en grafieken. Neem contact op met Beko Advies om u op te geven voor de Beko OmzetBarometer: tel. 088-20 23 200 of per mail info@beko-advies.nl.

Lees ook

Zwijgen is zilver, communiceren is goud

Nog aan het bijkomen van de pandemie en ineens is daar het conflict tussen Rusland en Oekraïne, dat niet alleen dichtbij in kilometers is, maar ook door sociale media: een eindeloze stroom aan informatie waarbij we echt nieuws van fake nieuws moeten onderscheiden.

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

De kracht van intuïtie

De kracht van intuïtie

Je onderbuikgevoel maakt dat je soms al een antwoord weet, zonder dat je goed over een bepaalde situatie hebt nagedacht. Beschouw je intuïtie als een cadeau, maar maak er verstandig gebruik van.