Bedrijfsopvolging bakkerijbranche erkend als serieus probleem

overleg opvolging bakkerijbranch

De bakkerijbranche kampt met onvoldoende serieuze overnamekandidaten. Dat erkennen het Echte Bakkersgilde, Heerlijk & Heerlijk, Ambachtsbakker, Top Bakkers, Bakeplus, Beko, Kredietunie Bakkerij Ondernemers, Nationale Bakkerij Academie, NBOV en NEBAFA. “Deze problematiek raakt ons allemaal”, onderschrijven de partijen. “Zonder enthousiaste opvolgers bestaat er op termijn geen succesvolle sector meer.”

De noodklok is geluid. Er zijn meer verkopers dan kopers in de markt en goede, succesvolle bakkersbedrijven dreigen zonder overnamekandidaten te komen. Daarom schoven bovenstaande partijen op 11 juli jongstleden op uitnodiging van voorzitter en marketingstrateeg Hanno Spanninga (FoodResult), Bakkerijopvolgersgezocht.nl en Bakkers in bedrijf met elkaar aan tafel. “De problemen op dit gebied reiken verder dan de voordeur van ons eigen bedrijf of onze eigen organisatie”, aldus Geert Caniels, directeur van het Echte Bakkersgilde. Patrick Tissen, directeur van Top Bakkers, beschrijft het afbreukrisico dat ontstaat wanneer er onvoldoende opvolging is: “Als ik geen landelijke dekking houd, heeft dit gevolgen voor het voortbestaan van Top Bakkers.”

Verkoopklaar

Silvia van Nieuwland, namens Beko Advies betrokken bij Bakkerijopvolgersgezocht.nl, schetst de bestaande problematiek. Het is enerzijds moeilijk om de juiste overnamekandidaten met interesse voor een bakkersbedrijf te vinden. “We hebben geen zicht op wat er van de scholen komt. Daarnaast ontstaat een groep zij-instromers, met weinig tot geen belangstelling voor een traditioneel bakkersbedrijf. Zij beginnen vanaf nul voor zichzelf. Ook de groep allochtone bakkers, waarin veelbelovende talenten met belangstelling voor de Nederlandse bakkerijbranche opstaan, hebben we amper in beeld.”

Anderzijds reikt het probleem verder dan een tekort aan enthousiaste, talentvolle opvolgers alleen. “Een deel van de bedrijven in de sector heeft een negatief economisch resultaat, waardoor ze moeilijker verkoopbaar zijn. Bovendien beginnen ondernemers te laat met het verkoopklaar maken van hun bedrijf. Veel werkgevers willen daarnaast niet bekend maken dat zij zich voorbereiden op verkoop, terwijl zich juist onder hun medewerkers soms goede potentiële opvolgers bevinden.”

Vervolgoverleg

De partijen zijn het erover eens dat het gebrek aan bedrijfsopvolging een probleem is dat gezamenlijk dient te worden aangepakt. De eerste concrete plannen zijn voorzichtig gesmeed. “Niet alleen aanpakken, ook dóórpakken”, is de algemeen heersende moraal. “Want”, zeggen de aanwezigen, “er is nog altijd een heel goede boterham te verdienen in onze mooie sector.” Op 12 september vindt een vervolgoverleg plaats.

Lees ook
Snoeien doet bloeien

Snoeien doet bloeien

Ieder jaar beginnen er minder studenten in het mbo. Niet alleen in onze branche, maar in het gehele mbo; een trend die door de coronapandemie versneld lijkt te zijn.

NBOV: Bakkers actief bezig met verduurzaming bakkerij

NBOV: Bakkers actief bezig met verduurzaming bakkerij

Verduurzaming is een belangrijk thema. Al was het alleen maar vanwege de stijgende energieprijzen. Ook bakkers zijn hiermee bezig en proberen hun bakkerij te verduurzamen. Dat blijkt uit een flitspeiling van NBOV, waaraan 25 procent van de leden mee deden.

Bakeplus en partners trappen Sinterklaascampagne af

Bakeplus en partners trappen Sinterklaascampagne af

Bakeplus en partners lanceren dit jaar de vernieuwde Sinterklaascampagne voor (kinderen van) consumenten van de bakker. De actie bestaat uit een kleurrijke aftelkalender met het thema ‘Wie is de geheime hulppiet?’ en een uitgebreid marketingpakket met posters en online materialen. Hiermee kunnen bakkers van de Sinterklaasperiode een groot succes maken....