Bedrijfsopvolging bakkerijbranche erkend als serieus probleem

overleg opvolging bakkerijbranch

De bakkerijbranche kampt met onvoldoende serieuze overnamekandidaten. Dat erkennen het Echte Bakkersgilde, Heerlijk & Heerlijk, Ambachtsbakker, Top Bakkers, Bakeplus, Beko, Kredietunie Bakkerij Ondernemers, Nationale Bakkerij Academie, NBOV en NEBAFA. “Deze problematiek raakt ons allemaal”, onderschrijven de partijen. “Zonder enthousiaste opvolgers bestaat er op termijn geen succesvolle sector meer.”

De noodklok is geluid. Er zijn meer verkopers dan kopers in de markt en goede, succesvolle bakkersbedrijven dreigen zonder overnamekandidaten te komen. Daarom schoven bovenstaande partijen op 11 juli jongstleden op uitnodiging van voorzitter en marketingstrateeg Hanno Spanninga (FoodResult), Bakkerijopvolgersgezocht.nl en Bakkers in bedrijf met elkaar aan tafel. “De problemen op dit gebied reiken verder dan de voordeur van ons eigen bedrijf of onze eigen organisatie”, aldus Geert Caniels, directeur van het Echte Bakkersgilde. Patrick Tissen, directeur van Top Bakkers, beschrijft het afbreukrisico dat ontstaat wanneer er onvoldoende opvolging is: “Als ik geen landelijke dekking houd, heeft dit gevolgen voor het voortbestaan van Top Bakkers.”

Verkoopklaar

Silvia van Nieuwland, namens Beko Advies betrokken bij Bakkerijopvolgersgezocht.nl, schetst de bestaande problematiek. Het is enerzijds moeilijk om de juiste overnamekandidaten met interesse voor een bakkersbedrijf te vinden. “We hebben geen zicht op wat er van de scholen komt. Daarnaast ontstaat een groep zij-instromers, met weinig tot geen belangstelling voor een traditioneel bakkersbedrijf. Zij beginnen vanaf nul voor zichzelf. Ook de groep allochtone bakkers, waarin veelbelovende talenten met belangstelling voor de Nederlandse bakkerijbranche opstaan, hebben we amper in beeld.”

Anderzijds reikt het probleem verder dan een tekort aan enthousiaste, talentvolle opvolgers alleen. “Een deel van de bedrijven in de sector heeft een negatief economisch resultaat, waardoor ze moeilijker verkoopbaar zijn. Bovendien beginnen ondernemers te laat met het verkoopklaar maken van hun bedrijf. Veel werkgevers willen daarnaast niet bekend maken dat zij zich voorbereiden op verkoop, terwijl zich juist onder hun medewerkers soms goede potentiële opvolgers bevinden.”

Vervolgoverleg

De partijen zijn het erover eens dat het gebrek aan bedrijfsopvolging een probleem is dat gezamenlijk dient te worden aangepakt. De eerste concrete plannen zijn voorzichtig gesmeed. “Niet alleen aanpakken, ook dóórpakken”, is de algemeen heersende moraal. “Want”, zeggen de aanwezigen, “er is nog altijd een heel goede boterham te verdienen in onze mooie sector.” Op 12 september vindt een vervolgoverleg plaats.

Lees ook
Administratie vakantiedagen niet altijd even helder

Administratie vakantiedagen niet altijd even helder

Als een medewerker op vakantie gaat, boekt u de uren af waar hij of zij recht op heeft. Het lijkt eenvoudig, maar toch zijn er veel regels waarmee u als werkgever rekening moet houden.

Bekijk de tweede #BroodinNood-video

Bekijk de tweede #BroodinNood-video

Beko Techniek heeft samen met een aantal bakkerij-ondernemers een tweede filmpje opgenomen over de nood in de bakkerijbranche. In dit filmpje roepen een aantal bakkers, namens de ambachtelijke bakkerijsector, de regering op om het domino-effect te stoppen. Door de energiecrisis is het anders voor veel bakkers te laat en vallen bakkersbedrijven om als...

Zet wereldse smaken in om je klanten te verleiden

Zet wereldse smaken in om je klanten te verleiden

Wat kun je doen om je klanten wéér af te laten nemen, of méér af te laten nemen? Eén antwoord daarop is het gebruiken van Wereldse Smaken. Op 19 en 20 september stimuleerde het jaarlijkse Bakeplus Event - deze keer bij ‘De Kaap’ in Zoelen - bakkers, ijsbereiders en leveranciers om in het najaar en daarna hun klanten eens op een andere manier te verleiden.