De campagne moedigt jongeren aan om eens bij een bakkerij in de buurt te vragen naar een bijbaan, en biedt achtergrondinformatie via de website Wereld van de Bakkerij. Op die website kunnen ze ook een sollicitatieformulier downloaden en invullen. Het kan dus zomaar zijn dat jongeren met de vraag naar een bijbaan en een ingevuld formulier je winkel binnenstappen.
De campagne is deze maand vliegend van start gegaan op sociale media als Facebook, Instagram en Snapchat, en loopt nog tot augustus. Voor ondernemers die graag een scholier of student willen aannemen, komen binnenkort raamposters beschikbaar.
Brede doelgroep
De campagne is gericht op alle jongeren en studenten die een bijbaan zoeken. “Daarmee is de doelgroep breder dan alleen de vmbo-scholieren waarop de Wereld van de Bakkerij zich vooralsnog richt”, zegt Carla Zwierstra, directeur van Bakkracht. “We richten ons met deze campagne namelijk ook op havo- en vwo-scholieren en studenten in het mbo en hbo. Via een bijbaan kunnen ze concreet kennismaken met het werk in de bakkerij, en zo ontdekken wat een leuke sector dit is, met interessante opleidingen en baankansen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: op korte termijn heeft de bakker er een medewerker bij, en op langere termijn zorgt dit wellicht voor meer instroom van jongeren in de opleidingen en uiteindelijk in de bakkerijbranche.”
Over de campagne
De campagne Bijbaan in de bakkerij is een initiatief van de Stichting Bakkracht, in samenwerking met Coen Jongerencommunicatie, en wordt bekostigd door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf (SFB). De Stichting Bakkracht richt zich in opdracht van het SFB op opleiden en ontwikkelen, en het imago van en de instroom in de bakkerijbranche.