Bakkersvak: Lokaal Marktonderzoek NBC

1 april 2015

ROSMALEN - NBC profileert zich op Bakkersvak met Lokaal Marktonderzoek. Volgens David de Bruijn gaat dit om onderzoek dat toegespitst is op versondernemers, waarbij het NBC de tools aanreikt.

“In plaats van informatie over doelgroepen hebben we nu met hulp van Wageningen UR concreet in kaart gebracht wat de koopmotieven van (potentiële) klanten zijn”, stelt De Bruijn.

Er wordt gefocust op Gezond, Gemak, Goed Leven, Genieten, Goedkoop en Gewoonte. Aan de hand van een specifieke gebiedsanalyse (het verzorgingsgebied) van het individuele bedrijf dat meedoet, wordt in kaart gebracht waar zijn klanten zitten en welke koopmotieven van belang zijn.

“Op basis daarvan kom je er als ondernemer bijvoorbeeld achter dat het minder zin heeft om te adverteren op prijs maar juist meer op gezond; of op gemaksproducten”, legt De Bruijn uit.

Logische vervolgstap

“Of dat het zinvoller is om te proberen bij de bestaande klanten het gemiddeld besteed bedrag omhoog te brengen in plaats van te focussen op meer nieuwe klanten. In dat geval kan een verkooptraining een logische vervolgstap zijn. Of je start gerichte marketingacties voor specifieke postcodes.”

Doel is dat de individuele ondernemer op basis van de aangedragen specifieke informatie een gericht plan kan opstellen. “Wij kunnen daarbij adviseren.”

Altijd op de hoogte blijven?