Bakkers zijn over het algemeen goed telefonisch bereikbaar. Dat blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl. Van de 4452 geregistreerde telefoonnummers in de categorie ‘bakker’, werden bij slechts 389 gevallen drie of meer mislukte belpogingen opgenomen: een aandeel van 8,7 procent. Het merendeel, zo’n 91,3 procent van de bakkers, ondervindt weinig tot geen klachten.
Prima cijfers
“Dit zijn prima bereikbaarheidscijfers, zeker als je je bedenkt dat het hier gaat om winkels waar men vooral veel met de klant bezig is”, stelt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice. Onder de 8,7 procent van de telefoonnummers die meer dan drie keer geen gehoor gaven, bevinden zich maar weinig grote uitschieters. Slecht 31 gevallen komen uit op tien of meer mislukte pogingen.
Provinciale verdeling
Verder valt op dat veel bakkerijen uit deze categorie voorkomen in Zuid-Holland. Logisch, gezien daar het grootste aantal bakkers is gevestigd (82). Wanneer de cijfers worden afgezet tegen het aantal gevestigde bakkerszaken in de provincie, scoren Gelderse en Drentse bakkerijen relatief gezien het hoogst wat betreft slechte bereikbaarheid (12,5 en 16,7 procent). Noord-Holland scoort wat dat betreft relatief gezien het laagst: daar waren slechts 5,9 procent van de bakkers vaker dan drie keer niet bereikbaar.
Provincie Slecht bereikbaar Totaal %
Drenthe 12 72 16,7
Gelderland 64 513 12,5
Zeeland 14 132 10,6
Flevoland 7 67 10,4
Groningen 11 108 10,2
Friesland 15 152 9,9
Overijssel 25 260 9,6
Utrecht 30 325 9,2
Noord-Brabant 56 632 8,9
Limburg 31 354 8,8
Zuid-Holland 82 963 8,5