Bakkers lopen warm voor Heel de klas bakt

HAAFTEN - Bakkers reageren enthousiast op de campagne Heel de klas bakt, waarbij basisschoolleerlingen en hun ouders in aanraking komen met brood en banketproducten gemaakt door de ambachtelijke bakker. Het project is een initiatief van Bakeplus en zes partners. Onlangs praatten ze bakkers bij over de campagne in zeven kennissessies. Die reageren enthousiast.

Kennis maken

Kern van Heel de klas bakt is dat basisschoolleerlingen tijdens een spreekbeurt en een bakworkshop van de ambachtelijke bakker, kennismaken met de verschillende aspecten van gezonde voeding en de bijdrage van ambachtelijk brood daarbij. Tevens leren basisschoolleerlingen hoe verantwoord om te gaan met banketproducten. De ouders mogen de gebakken producten samen met de kids ophalen bij de bakker en maken daarbij kennis met de ambachtelijke bakkerij. “Een goede manier om nieuwe klanten te werven”, laat Bakeplus weten.

Noodzaak

De totale omzet van speciaalzaken in Nederland is gedaald van 9,3 miljard euro in 2005 naar 7,4 miljard euro in 2015. De verwachting is dat de omzet in 2025 6,5 miljard euro zal bedragen. Van de consumenten die kopen bij speciaalzaken is 25 procent loyaal. Dit zijn met name 60+’ers. Consumenten in de leeftijdscategorie jonger dan 50 jaar komen steeds minder bij de bakker. Het is daarom van belang om deze doelgroep kennis te laten maken met de ambachtelijke bakkerij.

Ondersteuning

Door Bakeplus en haar partners Meneba, Sonneveld, FrieslandCampina, Dobla, Koekjesbakkerij Veldt en CSM,  is voor de projectinvulling gekozen om gebruik te maken van een interactief programma aan de hand van stellingen, opdrachten en filmpjes. Er zijn speciaal voor dit programma diverse materialen ontwikkeld in de vorm van een handleiding, een leerplan, posters, flyers, afhaaltickets, diploma’s en waardebonnenboekjes. Dit kan worden aangevuld met beschikbare materialen op www.broodaandebasis.nl, zoals werkbladen, fun, recepten en input van bakker en leerkracht.

 
Lees ook
‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

Jitze Verloop neemt over een paar jaar de bakkerij van zijn ouders over. Hij riep altijd dat dit nooit zou gebeuren, maar nu denkt de 26-jarige daar anders over. Hij is de vierde generatie die De Bakkers van Verloop voortzet. Een gesprek met vader en zoon over de liefde voor de bakkerij en ondernemerschap.

‘We gaan voor eigen graan’

‘We gaan voor eigen graan’

Nederlands graan voor Nederlands brood: het kan. Als alle schakels in de keten zich inzetten, kan het brood van de Nederlandse bakkers in de toekomst standaard van eigen bodem komen.

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.