Bakkers lopen warm voor Heel de klas bakt

HAAFTEN - Bakkers reageren enthousiast op de campagne Heel de klas bakt, waarbij basisschoolleerlingen en hun ouders in aanraking komen met brood en banketproducten gemaakt door de ambachtelijke bakker. Het project is een initiatief van Bakeplus en zes partners. Onlangs praatten ze bakkers bij over de campagne in zeven kennissessies. Die reageren enthousiast.

Kennis maken

Kern van Heel de klas bakt is dat basisschoolleerlingen tijdens een spreekbeurt en een bakworkshop van de ambachtelijke bakker, kennismaken met de verschillende aspecten van gezonde voeding en de bijdrage van ambachtelijk brood daarbij. Tevens leren basisschoolleerlingen hoe verantwoord om te gaan met banketproducten. De ouders mogen de gebakken producten samen met de kids ophalen bij de bakker en maken daarbij kennis met de ambachtelijke bakkerij. “Een goede manier om nieuwe klanten te werven”, laat Bakeplus weten.

Noodzaak

De totale omzet van speciaalzaken in Nederland is gedaald van 9,3 miljard euro in 2005 naar 7,4 miljard euro in 2015. De verwachting is dat de omzet in 2025 6,5 miljard euro zal bedragen. Van de consumenten die kopen bij speciaalzaken is 25 procent loyaal. Dit zijn met name 60+’ers. Consumenten in de leeftijdscategorie jonger dan 50 jaar komen steeds minder bij de bakker. Het is daarom van belang om deze doelgroep kennis te laten maken met de ambachtelijke bakkerij.

Ondersteuning

Door Bakeplus en haar partners Meneba, Sonneveld, FrieslandCampina, Dobla, Koekjesbakkerij Veldt en CSM,  is voor de projectinvulling gekozen om gebruik te maken van een interactief programma aan de hand van stellingen, opdrachten en filmpjes. Er zijn speciaal voor dit programma diverse materialen ontwikkeld in de vorm van een handleiding, een leerplan, posters, flyers, afhaaltickets, diploma’s en waardebonnenboekjes. Dit kan worden aangevuld met beschikbare materialen op www.broodaandebasis.nl, zoals werkbladen, fun, recepten en input van bakker en leerkracht.

 
Lees ook
Met brood de wereld verbeteren

Met brood de wereld verbeteren

Met de verkoop van hun brood ‘De Wereldbol’ proberen Henk Smit en Kees Klomp een bijdrage te leveren aan het uitbannen van ondervoeding wereldwijd. Een deel van de opbrengst van het brood gaat naar de organisatie The Hunger Project.

Bakeplus-directeur Toon Merks met pensioen

Bakeplus-directeur Toon Merks met pensioen

Na een dienstverband bij Bakeplus van meer dan 22 jaar heeft Commercieel Directeur Toon Merks besloten om per 4 mei 2019, na inzet van opgebouwde verlofdagen, met pensioen te gaan.

De ijsactiviteiten van Bakeplus

De ijsactiviteiten van Bakeplus

Op Bakkersvak trapte Bakeplus het ijsseizoen van 2019 af. Met twee nieuwe ijsbereiders, 32 nieuwe recepten en drie nieuwe smaken is de grondstoffen leverancier er klaar voor. Door de overname van Gelato+ per 1 januari 2019 is het team van Bakeplus uitgebreid met ijsbereiders Giuseppe Pistone en Hans van der Maas. "Een prachtige...

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In deze fulltime functie zal je bezig houden met het volledige proces van voorbereiden, bakken en nabewerken van klein- en grootbrood.

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van teamleider ben je verantwoordelijk voor de algehele gang van zaken in de bakkerij. Je zorgt voor een optimale bezetting in de bakkerij, springt...

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van bakker werk je in een klein team in wisselende diensten. Teambelang staat hier voorop, samen maken jullie de mooiste producten. In deze functie...