Bakkers lopen warm voor Heel de klas bakt

HAAFTEN - Bakkers reageren enthousiast op de campagne Heel de klas bakt, waarbij basisschoolleerlingen en hun ouders in aanraking komen met brood en banketproducten gemaakt door de ambachtelijke bakker. Het project is een initiatief van Bakeplus en zes partners. Onlangs praatten ze bakkers bij over de campagne in zeven kennissessies. Die reageren enthousiast.

Kennis maken

Kern van Heel de klas bakt is dat basisschoolleerlingen tijdens een spreekbeurt en een bakworkshop van de ambachtelijke bakker, kennismaken met de verschillende aspecten van gezonde voeding en de bijdrage van ambachtelijk brood daarbij. Tevens leren basisschoolleerlingen hoe verantwoord om te gaan met banketproducten. De ouders mogen de gebakken producten samen met de kids ophalen bij de bakker en maken daarbij kennis met de ambachtelijke bakkerij. “Een goede manier om nieuwe klanten te werven”, laat Bakeplus weten.

Noodzaak

De totale omzet van speciaalzaken in Nederland is gedaald van 9,3 miljard euro in 2005 naar 7,4 miljard euro in 2015. De verwachting is dat de omzet in 2025 6,5 miljard euro zal bedragen. Van de consumenten die kopen bij speciaalzaken is 25 procent loyaal. Dit zijn met name 60+’ers. Consumenten in de leeftijdscategorie jonger dan 50 jaar komen steeds minder bij de bakker. Het is daarom van belang om deze doelgroep kennis te laten maken met de ambachtelijke bakkerij.

Ondersteuning

Door Bakeplus en haar partners Meneba, Sonneveld, FrieslandCampina, Dobla, Koekjesbakkerij Veldt en CSM,  is voor de projectinvulling gekozen om gebruik te maken van een interactief programma aan de hand van stellingen, opdrachten en filmpjes. Er zijn speciaal voor dit programma diverse materialen ontwikkeld in de vorm van een handleiding, een leerplan, posters, flyers, afhaaltickets, diploma’s en waardebonnenboekjes. Dit kan worden aangevuld met beschikbare materialen op www.broodaandebasis.nl, zoals werkbladen, fun, recepten en input van bakker en leerkracht.

 
Lees ook
Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de bakkers om met de coronacrisis?

Bakkerspanel: Omzet Nederlandse bakkers daalt met 16 procent

Bakkerspanel: Omzet Nederlandse bakkers daalt met 16 procent

Veel bedrijven hebben het moeilijk vanwege de coronacrisis. Dat geldt ook voor de Nederlandse bakkers. 16 procent ziet de omzet dalen vanaf het moment dat de coronamaatregelen van kracht zijn. Dat blijkt uit het meest onderzoek van Het Bakkerspanel.

Sociale partners bedanken de bakker met commercial

Sociale partners bedanken de bakker met commercial

Dankzij alle hardwerkende bakkers kunnen alle Nederlanders dagelijks rekenen op vers brood en banket. Om hen te bedanken hebben de sociale partners CNV vakmensen, FNV, NBOV en NVB een commercial gemaakt die te zien is op de publieke zenders.

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezig houden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...