Bakkers in de media – week 16

22 april 2022 Redactie Bakkers in bedrijf
Foto: Oscar van der Wijk

Pasen in de bakkerij, 125 jarig jubileum bakker Out en Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips voor social media. Wat kwam er de afgelopen week voorbij in de media over de bakkersbranche?

Verduurzaming
“Als het over de verduurzaming van ons voedsel gaat, wordt er vaak naar boeren gewezen”, staat er te lezen op Pointer. “Maar uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat de klant het grootste obstakel is in de omschakeling naar duurzame landbouw.”

Staygesprek
Veel sectoren worstelen met een tekort aan personeel. Ook de bakkersbranche. Hoe houdt je je medewerkers binnen? In het FD alles over het staygesprek. “In zogenoemde ‘blijfgesprekken’ kunnen leidinggevenden met hun teamleden bespreken of ze zich nog gelukkig voelen op hun werk. Een bindmiddel of te geforceerd?”

Bakker Hans van Berkom stopt
In het Brabants Dagblad een reportage over bakker Hans van Berkom. Na 42 jaar sluiten hij, zijn vrouw Ria en zoon Jurgen hun bakkerij en winkels in Oss, Heesch en Oijen. “Het is met pijn in het hart.”

125 jaar Bakker Out
“Bakker Out viert 125-jarig jubileum”, kopt Amstelveensz. In de bakkerij wordt al 400 jaar brood gebakken. Sinds 27 april 1897 is de bakkerij in de handen van de familie Out. Inmiddels staat de vierde generatie aan roer. Een terugblik op die 125 jaar.

Tips voor social media
“Er staan een aantal feestdagen voor de deur. Mooie dagen om als bakker online op in te haken! Maar hoe actief ben jij al op social media?” Sandra Pluijm van Stichting Ammbachtelijke Bakkerij geeft 10 tips.

Bakker Jan Nagelkerke
De Internetbode zit om de keukentafel met bakker Jan Nagelkerke. “Hij is bakker in hart en nieren en eet en maakt het liefst croissants. Daarnaast vlogt hij dagelijks samen met zijn vrouw en acht kinderen over het leven van ‘De Nagelkerkjes’.”

Marktleider in chocoladefiguren
In De Tijd een artikel over de het West-Vlaamse chocoladebedrijf Libreert. De marktleider in chocoladefiguren is een echt familiebedrijf, waar de vijfde generatie al wordt ingewijd in het bedrijf. “Elk nieuwe telg van de familie dopen we met een veegje Libeert-chocolade op het voorhoofd.”

Pasen in de bakkerij
Afgelopen weekend was het Pasen. Een drukke tijd voor de bakker. “Dan worden er zoveel taarten besteld, die wil je vers leveren. Je kan wel dagen van tevoren beginnen maar dat doen wij niet”, vertelt bakker Efrim Wammes aan RTV Utrecht.

 

Altijd op de hoogte blijven?