Bakkers in de media - week 13

Broodjes in ovenrek_foto Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Stijgende inflatie en grondstofprijzen, tweede plaats BoulangerieTeam tijdens de Coupe du Monde en het Domtorentje bestaat 100 jaar. Wat verscheen er afgelopen week over de bakkersbranche in andere media?

Stijgende inflatie
De inflatie in Nederland was volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek in maart 11,9 procent. Dit wordt vooral veroorzaakt door de gestegen energieprijzen, meldt RTL Nieuws.

Grondstofprijzen
De zorgen om de stijgende grondstofprijzen voor bakkers domineren nog steeds het nieuws. Op Foodbusiness staat een analyse. “De markt voor bakkerijgrondstoffen wordt gedomineerd door vraagtekens. De voorzichtig positieve vredesonderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne zorgen voor wat perspectief. Tegelijkertijd zijn er steeds meer zorgen over de nieuwe oogst.”

Biologisch
De verkoop van biologische voeding blijft in Nederland achter staat er te lezen op Pointer. Iets meer dan 3 procent van het verkochten eten is biologisch. Er liggen weinig duurzame producten in het schap: ‘Mensen weten niet wat ze kopen’.

Populariteit markt
“De markt is na zware coronajaren hipper dan ooit”, kopt PZC. “De sector lijkt zelfs hipper en relevanter dan ooit, nu het leven een pak duurder is geworden én nabijheid een troef is.”

Coupe du Monde de la Boulangerie
Afgelopen week behaalde het Nederlandse team de tweede plaats tijdens de Coupe du Monde de la Boulangerie. Ook andere media besteedden hier aandacht aan. Zo spreekt Omroep Zeeland bakker Bas Goossen zowel voor als na de wedstrijd. “We zijn heel blij en heel tevreden.” En RTV Drenthe interviewt bakker Roy Schepers.

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

Bakker blijft populair
Het blijft druk bij de bakker. Volgens marktonderzoek GfK blijft de bakker als enige speciaalzaak groeien nu het beter gaat met corona. De Stentor spreekt hierover met Jeroen Koelewijn van marktbakkerij ’t Stoepje en bakker André Steenbergen van de gelijknamige bakkerij in Emmeloord. “Als je eenmaal de kwaliteit van de bakker hebt geproefd, dan valt de supermarkt weg.”

Jubileum Peter Gorthuis
HC Nieuws heeft aandacht voor het 40-jarig jubileum van bakker Peter Gorthuis en blikt met hem terug op zijn loopbaan. “Op school leer je veel theoretische zaken, maar in de praktijk leer je pas het echte vak. Bijvoorbeeld het voelen van het deeg, daar kun je precies uithalen of het rijp genoeg is om te verwerken tot een goed brood.”

Domtorentje
De bonbon het Domtorentje bestaat 100 jaar, meldt RTV Utrecht. Theo Blom bedacht deze groot uitgevallen bonbon, gevuld met pure chocolade en een romige vulling in 1922.

Dossiers
Lees ook
Bakker Piet houdt vast aan transparantie

Bakker Piet houdt vast aan transparantie

Een gloednieuwe bakkerij met lunchroom en vergaderfaciliteiten. Ronny en Esther van der Horst van Bakker Piet verhuisden van een kleine bakkerij in het dorp naar een nieuwe plek aan de rand van Elspeet. Bij de nieuwbouw gold als stelregel dat alles transparant moest zijn.

‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

‘Wij streven geen reproduceerbare perfectie na’

Granen zijn leidinggevend voor het proces van deeg en brood maken bij bakkerij & keuken De Veldkeuken in Bunnik. Eigenaar en bakker René van der Veer werkt grotendeels met Nederlandse granen die hij deels zelf maalt. Recepturen zijn toegespitst op die graansoorten en blijft hij aanpassen.

Bakkers in de media - week 24

Bakkers in de media - week 24

Frank Janssen over stijgende prijzen, een In Memoriam voor bakker Tijmen Hoogendoorn en Afslag Worstenbrood. Wat lazen we deze week over de bakkersbranche in andere media?