Bakkers in de media – week 10

Brood bakken Peter Bienefelt_Foto Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Zorgen om de prijs van brood, Dronter Icoontjes, Nederlandse tarwe, en verschillende reportages bij Bakkers. Wat kwam er de afgelopen week allemaal voorbij in de media over de Bakkersbranche?

Prijs van brood
Vanwege de toegenomen kosten voor de bakker zijn er zorgen over de prijzen. Door een stijgende prijzen van grondstoffen en energie kan de prijs van brood wel verdubbelen, melden verschillende media. “Brood wordt onbetaalbaar als graanprijs over de kop blijft gaan”, kopt de Volkskrant.

Ook in het Reformatorisch Dagblad gaat het over de toegenomen kosten. “Het staat vast dat de prijs voor de consument zal stijgen”, stelt Tim Toonen, voorzitter van Nebafa, de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen in de krant. “Een kilo brood kost nu gemiddeld zo’n 2,70 euro. Dat zou volgens Toonen straks boven de 5 euro kunnen liggen.”

Daarnaast lazen we ook artikelen over dit onderwerp in PZC, het Brabants Dagblad en het Parool.

Nederlandse tarwe
Kunnen we het brood betaalbaar houden met Nederlandse tarwe, vraagt RTL Nieuws zich af. Caroline Emmen, directeur van het Comité van Graanhandelaren, legt uit waarom dat niet kan. Ook Tjetske Kroes van meelfabrikant Royal Koopmans komt aan woord en vertelt over hun experimenten met Nederlandse tarwe.

Maand april
Stichting Ambachtelijke Bakkerij blikt alvast vooruit op de maand april. Welke kansen biedt deze maand voor ambachtelijke bakker? Op de agenda staan onder andere Pasen, de Ramadan en Koningsdag

Dronter Icoontjes
Een nieuwe lokale lekkernij in Dronten. Bakker Koene Tietema ontwikkelde speciaal voor de 50ste verjaardag van de gemeente een nieuw koekje, meldt De Stentor. De koekjes, genaamd Dronter Icoontjes, hebben de vorm van het beeldmerk met de zeven meerpaaltjes.

Bakkerij de Jager
Levien Vermeer, verslaggever van het AD, bezoekt de 35-jarige bakker Edwin Kamper van bakkerij De Jager in Leerdam. Hij vertelt over het familiebedrijf, zijn werk als bakker, de concurrentie met de supermarkt en de zorgen over de toegenomen kosten en het tekort aan personeel.

60-jarige bakker opent nieuwe winkel
De 60-jarige bakker Anton van Wesel opent een nieuwe bakkerswinkel in de Wouwse Plantage: “Bakker word je niet, dat ben je”, zegt hij in het Brabants Dagblad. Hij vertelt over zijn familie, zijn loopbaan en het werk als bakker.

Gemeenteraadsverkiezingen
Bakker Albert uit Zeist springt in op de komende gemeenteraadsverkiezingen. Hij verkoopt petitfours met de logo's van politieke partijen erop en houdt op basis van de verkopen een poll bij. "Als de verkiezingen beginnen roepen we een winnaar uit", vertelt de bakker aan EditieNL. Ook de Gelderlander brengt hem een bezoekje.

 

Dossiers
Lees ook
September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.

Nieuwe key accountmanager EverBake

Nieuwe key accountmanager EverBake

EverBake heeft een nieuwe key accountmanager. Sinds 1 juli 2022 vervult Tijs van Bragt deze functie. Tijs heeft veel ervaring in de bakkersbranche, zowel in de bakkerij als in de sales.

Najaar 2022 frituurdemonstraties bij EverBake

Najaar 2022 frituurdemonstraties bij EverBake

EverBake organiseert op 12 en 13 september frituurdemonstraties in de proefbakkerij bij het hoofdkantoor in Breda. Aan bod komen onder andere slimmer frituren, de frituurlijn en tips voor het beslag voor oliebollen en andere producten.