Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis

3 mei 2021 Redactie Bakkers in bedrijf Pixabay
Foto: Pixabay

Bakkers hebben na één jaar nog steeds last van de coronacrisis. De extra klanten compenseren het omzetverlies van leveringen aan horeca en bedrijven niet. Dat blijkt uit een rondvraag van NBOV onder de leden. Dat meldt de brancheorganisatie op de website.

Het is de derde keer dat NBOV de leden vroeg naar de effecten van corona op hun bedrijf. Eerder deed de brancheorganisatie dat in april en juli 2020. Ongeveer een vijfde van de leden vulde deze derde keer de vragenlijst in. NBOV vroeg onder andere naar de omzet, kosten door uitval werknemers en regelingen van de overheid. 

Omzet

Van de respondenten had zo'n 23 procent te maken met een omzetdaling tussen de 5 en 70 procent in december 2020 ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook had minder dan de helft de gebruikelijke omzetpiek rond de feestdagen. Wel zien de meeste bakkers (70 procent) meer klanten in de winkel. Ook groeit het aantal online verkopen. Bij sommige is de online omzet 3 tot 5 keer hoger dan voor corona. Maar leveringen aan een aan bedrijven en horeca blijven achter. 

Bijna één op de vijf respondenten geeft aan zich zorgen over de liquiditeit van zijn of haar bedrijf. Voor 40,7 procent geldt dat het totale bedrijfsresultaat in 2020 lager of gelijk aan dat van 2019 was. 40,7 procent heeft een hoger bedrijfsresultaat en zo’n 18 procent dit nog niet.

Ga voor meer informatie over de omzet, ziekteverzuim en overheidsregelingen naar de website van NBOV.

Altijd op de hoogte blijven?