Foto: Koos Groenewold

Vijf jaar geleden richtte Jan Snippenberg Bakkerijwereld, een bedrijf dat zich specialiseert in de in- en verkoop van bakkerijmachines, op. Door creatieve marketing en handig gebruik van sociale media werd Bakkerijwereld een succes. 

Jan had jarenlang als bakker gewerkt toen hij zich een jaar of zes geleden begon te verdiepen in sociale media. Online kwam hij in contact met mensen die bakkers-gerelateerde vragen hadden. Door zijn ervaring in het vak kon hij veel van die vragen beantwoorden. Deze hobby groeide uit tot een bedrijf. Jan: "Ik vind het leuk om via sociale media mensen te helpen, vooral het netwerken en het zoeken van kopers bij verkopers. Na een tijdje kreeg ik het zo druk dat ik er mijn werk van kon maken. Zo ontstond Bakkerijwereld."

Het uitgangspunt van Bakkerijwereld is de wens van de klant. "Andere bedrijven zeggen: ‘we hebben dit en dit te bieden’ en vervolgens proberen ze hun producten aan de man te brengen", vertelt Jan. "Mijn aanpak is anders. Ik wil het probleem van de klant oplossen. De klant vraagt en ik ga op zoek naar een oplossing."

Open en eerlijk

Dat betekent ook dat hij niet altijd voor de meest winstgevende optie kiest. Hij wijst op een kapotte mengmachine, van een bakker die hij heeft leren kennen via Facebook. "Ik had haar een nieuwe machine kunnen verkopen, maar ik ken haar situatie. Ze heeft de afgelopen tijd al een aantal investeringen bij mij gedaan en wil de kosten nu zo laag mogelijk houden. Ik heb de machine nagekeken en zag dat-ie nog gerepareerd kan worden. Dat laat ik doen door mensen uit mijn netwerk. Op dat moment verdien ik minder geld, maar ik behoud wel mijn klant en ik kweek goodwill. Door altijd open en eerlijk te zijn."

Dat betekent ook dat Jan zo nu en dan een potentiële klant doorstuurt naar een concurrent. “Mijn bedrijf is niet ingericht op verkoop van grote installaties. Als een klant daarnaar vraagt, noem ik de naam van een collega. Mensen waarderen die transparantie.’”

Meer weten over Jan Snippenberg en zijn onderneming Bakkerijwereld? Lees dan het complete artikel van Christiaan van Beemen in Bakkers in bedrijf 7-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af!

Altijd op de hoogte blijven?