Bakkerijtrends 2023: Vertel de klant het verhaal achter jouw bakkerij

14 december 2022 Redactie Bakkers in bedrijf

Op de foto: Appel Bolgebak 

Door in te spelen op trends, zet je als bakkende ondernemer de klant op nummer 1. En dat is hard nodig, want met steeds kritischere consumenten en alle ontwikkelingen, staan we met de hele bakkerijsector meer dan ooit voor de uitdaging om de consument voor ons te winnen. Daarom houdt Sonneveld nauwlettend verschillende nationale én internationale trends in de gaten.

In de laatste weken van het jaar bespreken we de trends die in het komende jaar de boventoon voeren. Vandaag zetten we vier trends op een rij op het gebied van klantbeleving en producten.

  1. Beleving staat centraal

De komende tijd staat steeds vaker beleving centraal. Consumenten zijn nieuwsgierig naar het verhaal achter de producten die ze kopen. Door het verhaal achter jouw bakkerij te vertellen, uitleg te geven over het product en het productieproces en zo de mens achter de bakkerij te laten zien, betrek je op die manier de klant bij het bakkerijproces. Zo kan de klant zich beter verplaatsen in de bakker(ij) en beseft een klant wat er allemaal bij het bakken van brood komt kijken. Dit is belangrijk voor bewustwording bij de consument, maar ook voor het creëren van meer begrip voor stijgende prijzen en het reduceren van voedselverspilling (de kapjes van een brood zijn net zo lekker).

  1. De nieuwe generatie consumenten komt eraan

Jonge(re) consumenten, die opgroeien in een interactieve digitale wereld, bepalen wat de markt en winkels zouden moeten bieden. Hierdoor ontstaan nieuwe trends: voor deze nieuwe generatie geven voedsel- en merkkeuzes hun levensstijl, overtuigingen en normen en waarden weer. Deze nieuwe generatie consumenten staat open om nieuwe (internationale) smaken te proberen, maar willen tevens weten waar het vandaan komt en hoe het is gemaakt. Category manager Bread, Etienne Verhoef: "Hoe mooi is het wanneer je de mogelijkheid hebt om trends te combineren. Zo maak je met de premix Smaakvol eenvoudig verschillende type volkoren applicaties, terwijl je ook inspeelt op vernieuwende smaken zoals paprika, gember en anijs kunt maken.”

Generatie Z wil alles: vers, verrassend, lekker, gezond, makkelijk én snel (on-demand). Dit wordt bevestigd door de FSIN Beleidsmonitor (2022): gemak is hét aankoopmotief geworden voor consumenten, waarbij foodservices die inspelen op gemak het hardst zullen groeien. Van kant-en-klare maaltijden, de bezorgpizza, vers belegde broodjes to-go tot de flitsbezorger. Dankzij bestel- en bezorgapps zijn de mogelijkheden en keuzes voor de gemaksgeneraties Generatie Z en Millennials eindeloos.

  1. Klassiekers 2.0

Aan de andere kant zien we dat er vraag blijft naar klassiekers, maar dan wel met een twist. Het bekende en het nieuwe wordt gecombineerd in een herkenbare applicatie met een knipoog. Het geven van een twist aan klassiekers is een goede manier om consumenten te laten wennen aan nieuwe smaken of nieuwe producten. Zo herontdekten bakkers van Sonneveld de tompouce, staken ze het traditionele bolgebakje in een nieuw jasje (bekijk hier het recept voor Appel Bolgebak) en bakten ze Pittig Tarwemaisbrood.

Sonneveld maisbrood artikel trends 2023 Op de foto: Pittig maisbrood

  1. Sharing is caring

Na alle coronaperikelen willen we elkaar graag ontmoeten bij allerlei gelegenheden, zoals verjaardagen, feesten en diners. Als er dan iets te vieren valt, pakken mensen uit door luxere gebakjes en luxere broodjes te kopen. Lieke Monster legt uit: “De vraag naar grote taarten wordt langzaamaan overgenomen door de vraag naar kleiner gebak en smaakvolle bites. Dit zien we terug in de verkoop van stuksgebak, waar er doorheen het jaar steeds meer van wordt verkocht. Passend binnen de trend van shared dining en sharing is caring, zul je het komende jaar vaker kleine gebakjes, taartjes of zoete tapas op tafel zien staan.”

Dit is het eerste deel in een driedelige serie over bakkerijtrends in 2023. Volgende week verschijnt deel twee.

Altijd op de hoogte blijven?