Bakkerijtrends 2023: Inspelen op de belangrijkste gezondheidstrends in 2023

21 december 2022 Redactie Bakkers in bedrijf

Consumenten zijn steeds kritischer en maken steeds meer gezonde(re) keuzes. Als bakkende ondernemer is het belangrijk om de klant op nummer 1 te zetten, door in te spelen op trends en ontwikkelingen. Sonneveld zette de belangrijkste trends op het gebied van gezondheid op een rij. 

  1. Kennis van gezonde(re) producten

De kennis over gezonde ingrediënten, allergenen en producten neemt toe. Met name gezinnen met jonge kinderen letten hier extra op, omdat zij een groter belang hechten aan gezonde producten, die bij voorkeur lokaal geproduceerd zijn. Win-win voor de consument en bakker, want lokale producten zijn vers, vaak uit het seizoen (dus duurzaam) én er is afname bij de lokale ondernemer. Dit past Sonneveld toe in hun producten door minder zout en suiker of andere bereidingswijzen te hanteren.

  1. Meer en meer volkoren

Volkoren producten worden steeds populairder en dat heeft verschillende oorzaken. Onder een breder publiek is bekend dat volkoren producten gezond en voedzaam zijn: ze bevatten meer vezels, vitamines en mineralen dan reguliere (brood)producten. In 2021 at ruim 47 procent van de Nederlanders volkorenbrood en is daarmee de meest gegeten broodsoort in Nederland en volkorenconsumptie blijft groeien.

Sonneveld volkorenbrood artikel trends 2023

  1. Go green(er)

De Nederlandse consument eet van alle Europeanen de minste hoeveelheid groente en fruit op een dag. Het Voedingscentrum raad aan om minstens 250 gram groente per dag te eten, terwijl de gemiddelde Nederlander slechts zo’n 130 gram groente per dag eet. Daar moet verandering in komen. Groente eten kan de hele dag door: naast de avondmaaltijd kan groente ook prima als tussendoortje of op brood gegeten worden. Denk aan een groentespread of het verwerken van groente in of op brood.

Dit is het tweede deel in een driedelige serie met trends voor 2023. Volgende week verschijnt deel drie. Het eerste deel gemist? Lees het hier terug.

Altijd op de hoogte blijven?