Bakkerijtrends 2023: Consument wordt duurzamer en bewuster

28 december 2022 Redactie Bakkers in bedrijf

De bakkerijsector staat in 2023 voor belangrijke uitdagingen. Naast beleving en gezondheid speelt ook duurzaamheid een grote rol in het nieuwe jaar. Steeds vaker zijn consumenten zich bewust van het effect dat onze voeding heeft op het milieu, maar dankzij huidige ontwikkelingen letten ze ook meer op hun uitgaven. Daarom zette Sonneveld verschillende nationale én internationale trends op een rij die volgend jaar de boventoon voeren.

  1. Vegan Rise

Er is een stijgende vraag naar veganistisch voedsel. Het publiek dat voor vegan kiest, wordt steeds breder: de één wil nieuwe producten proberen, de ander moet beter op zijn gezondheid letten, heeft last van bepaalde intoleranties (denk aan lactose) of wil een bijdrage leveren aan een beter klimaat. Bij Sonneveld zijn we hard bezig met de ontwikkeling van vegan producten. Als het gaat over brood, zijn de meeste broodmixen vrij van dierlijke producten en dus vegan. Lieke Monster, Category manager Pastry vertelt: “Voor banket bieden we onder andere een veelzijdige Credi Vegan Mix voor cakes, bodems, cookies etc. en Credi Compounds die vegan zijn. Achter de schermen zijn we hard aan de slag om nog meer vegan mixen te ontwikkelen met als doel: vegan producten te ontwikkelen die de smaak en het mondgevoel van “gewoon” gebak bijna evenaren of zelfs nóg lekkerder zijn!”

  1. Werken aan een duurzame bakkerij

Met zijn allen zetten we ons in voor een duurzamere wereld. Als grondstoffenleverancier doet Sonneveld dat onder meer door in te zetten op de inkoop van duurzame grondstoffen, strenge kwaliteitscontroles en innovaties te ontwikkelen om bijvoorbeeld oud brood te kunnen herverwerken of de hoeveelheid suiker in banket te verminderen.
Ook in de bakkerij zijn er tal van mogelijkheden als het gaat over verduurzamen.

Het begint met kleine dingen, zoals het bewustzijn van jouw medewerkers vergroten over hoe om te gaan met energie. Houd het verduurzamen van jouw bakkerij haalbaar: stap voor stap maken we de wereld een beetje beter. Denk aan het maken van efficiëntere planningen, slimmere productietechnieken, kiezen voor andere verpakkingen (zoals katoenen broodzakken), investeren in zonnepanelen of het bezorgen van jouw bakkerijproducten met de (elektrische) bakfiets.
Onderaan de streep betekent verduurzamen niet alleen investeren, het levert ook geld op door de bedrijfsvoering stap voor stap (energie-)zuiniger te maken.

  1. Waar voor je geld

Het is de verwachting dat we zwaardere economische tijden tegemoet gaan, waarbij sommige economen spreken van een aankomende recessie. Dit maakt dat uitgavepatronen onder de loep genomen worden: steeds vaker zoeken consumenten naar manieren om te besparen of kiezen bewust voor voedzame, gezonde voeding. Hierbij is de verwachting dat er door consumenten sterker gekeken wordt naar een goede prijs/kwaliteit verhouding en nog meer consumenten kiezen voor producten die zo min mogelijk bewerkt zijn, zoals ambachtelijk brood, omdat deze meer verzadigen.

Op naar 2023

De komende periode wordt geen gemakkelijke voor de bakkerijsector. Met de stijgende prijzen en steeds kritischere consumenten, staan we meer dan ooit voor de uitdaging om de consument voor ons te winnen. Natuurlijk zullen we je in 2023 voorzien van een gezonde dosis inspiratie en product tips, hoe in te spelen op de belangrijkste trends en ontwikkelingen en uiteraard verrassen we samen de klant met nieuwe applicaties. Samen gaan we de uitdaging aan!

Op naar 2023!

Dit is het laatste deel in een driedelige serie met trends voor 2023. De eerdere delen gemist? Lees hier deel één en hier deel twee terug.

Altijd op de hoogte blijven?