Bakkerijbranche ondertekent manifest voor imagoverbetering

Branche manifest_foto Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Verschillende partijen uit de bakkerijbranche ondertekenden 11 februari een manifest om de samenwerking te bekrachtigen. Het doel is om het imago van de bakkerijketen te versterken en de continuïteit van de sector een belangrijke impuls te geven. "Wil de totale bakkerijsector een goede toekomst tegemoet gaan, dan is het nú nodig om nauw samen te werken aan imagoverbetering van de gehele bakkerijketen", aldus persbericht.

De ondertekenaars van het manifest willen zich actief inzetten om te komen tot een actieprogramma dat er - om te beginnen - toe moet leiden dat de bakkerijbranche wordt gezien als een aantrekkelijke sector om in te werken, waar voldoende goedgekwalificeerde medewerkers instromen en waar een gezonde aanwas is van nieuwe bakkerijondernemers. Dit staat in het ‘Manifest voor de Nederlandse Bakkerijketen Samenwerking’ beschreven.

Initiatiefnemers

Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV), de vereniging van Nederlandse fabrikanten van bakkerijgrondstoffen (Nebafa), het Genootschap voor de Bakkerij en Beko Coöperatie namen het initiatief voor dit manifest. Deze partijen ondertekenden het manifest als eerste.

Breed draagvlak

De bakkerijsector kent een lange historie van samen optrekken. In het recente verleden zijn diverse initiatieven genomen om tot verdere samenwerking te komen. Deze pogingen zijn om verschillende redenen niet geslaagd. Met het ondertekenen van dit manifest wordt een nieuwe weg ingeslagen, waarbij een breed draagvlak het uitgangspunt is. De initiatiefnemers zoeken dan ook nadrukkelijk naar brede verbinding met de andere organisaties in en rond de bakkerijketen. Te denken valt daarbij aan de bakkerijgildes, de grossiers, werknemersorganisaties, het (vak)onderwijs, wetenschapsinstanties en de overheid. ‘Iedereen die wil, mag meedoen’, zo is het motto.

 ‘Nieuwe beweging’

De ondertekening van het manifest vond plaats in het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Wageningen. “Dit is mogelijk het startpunt van een nieuwe beweging die gaat leiden tot vereende en vruchtbare branchekrachten, met respect voor bestaande initiatieven die toegevoegde waarde hebben”, vat Roland van Dam, algemeen directeur Borgesius en bestuurslid NVB, het belang van het manifest samen. “Dit manifest is pas het begin”, vult Arend Kisteman, voorzitter van de NBOV, aan. “Een mooie, nieuwe kans voor structurele samenwerking. Daar werken wij graag aan mee.” Volgens Nebafa-voorzitter Alfred Bruin is een gezonde bakkerijsector in ieders belang, ook voor de vereniging van fabrikanten van bakkerijgrondstoffen. “Het verbinden van ketenpartijen is daarbij cruciaal. Daarom scharen wij ons achter dit manifest.”

Nationale bakkerijfederatie

De volgende stap is dat er een organisatiestructuur wordt gevormd die actief en pragmatisch aan de slag gaan. Ook wordt de oprichting van een nationale bakkerijfederatie onderzocht, om de ketensamenwerking te kaderen. Het voordeel van een federatie is dat er formeel wordt samengewerkt door de partijen, maar met behoud van de eigen identiteit en signatuur van alle partners. Of zo’n federatie haalbaar is, moet in de loop van 2021 duidelijk zijn.

Dossiers
Lees ook
Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Vernieuwingen bij Bedrijfsopvolging Bakkerij

Bedrijfsopvolging Bakkerij heeft in het eerste kwartaal van 2021 een aantal vernieuwingen doorgevoerd. Er is een nieuw logo en de website ikwileenbakkerij.nl met als belangrijkste onderdeel de interessetest is vernieuwd. Het doel van de organisatie is om meer geïnteresseerden in beeld krijgen die op korte of lange termijn een bakkerij gaan overnemen.

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Investering van 2 miljoen voor e-commerce platform Local Heroes

Tijdens de Dragons' Den uitzending van 15 april wist ondernemer Maarten Coumans 2 miljoen euro binnen te halen voor zijn e-commerce platform Local Heroes. Met dit platform kunnen consumenten online boodschappen doen bij lokale onderners, zoals de slager, bakker en visspecialist.

‘Resultaat is vakantie’

‘Resultaat is vakantie’

Bijna iedere ondernemer zegt zijn of haar bedrijf op een rustige, gezonde manier te willen laten groeien. Continuïteit speelt hierbij vaak een grote rol. Mijns inziens moet die groei vooral zitten in de winst, en niet alleen in de omzet. Want: bij omzet doe je meer, bij winst verdien je meer! Of, zoals ik wel eens gekscherend tegen mijn klanten zeg,...

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...