Bakkerij Tom van Otterloo opent tweede bakkerij

ARNHEM - Tom van Otterloo heeft zijn biologische desembakkerij in Arnhem geopend. In de nieuwe bakkerij, de tweede vestiging van bakker Tom van Otterloo, worden biologische desembroden gebakken. De bakkerij is volledig open en zichtbaar geplaatst in de winkel. De klanten kunnen de bakkers overdag tijdens de openingstijden aan het werk zien. In het bakkerscafé kunnen klanten ook terecht voor ontbijt, lunch, soep, hartige taart en Arnhemse Peezekoffie.

Desembakkerij en duurzaamheid

De nieuwe bakkerij is gebaseerd op vier peilers; desem, duurzaam, een korte keten (transparantie, faire prijs voor iedereen) en nauwe samenwerking met de wijk en stad. Er is veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Zowel voor de inventaris, veel komt van de kringloopwinkel en de oven en bakkerijmachines zijn tweedehands, als de manier waarop het pand verwarmd wordt. Een gedeelte van de inrichting is ontworpen en gemaakt door kunstenaar Niek Wagemans. Gemaakt van materiaal dat hij samen met Tom, Franske en Sebastiaan Hetterschijt, een nieuwe partner in het bedrijf, in de wijk verzameld heeft. Veel buurtbewoners gaven spontaan ramen, oude (serre)deuren en zelfs het granieten aanrecht bij de horecacounter is afkomstig uit de wijk. Het ontwerp van de winkel is van Desarc. De toonbank, broodrekken en tafels zijn speciaal gemaakt door Monolyte eveneens een Arnhems bedrijf. Zelfs een aantal nieuwe medewerkers is afkomstig uit de wijk. Zij waren betrokken bij een talentenprogramma van de Stichting Blauwe(W)ijkEconomie in het Spijkerkwartier.

Bakkerij Tom van Otterloo

Door deze nieuwe stap wordt het biologische desem assortiment verder uitgebreid. Ook viennoiserie zoals Franse croissants en chocoladebroodjes worden in de Steenstraat gemaakt en gebakken. De producten van beide bakkerijen zijn in alle winkels verkrijgbaar.

Foodstraat van Arnhem

20 jaar geleden begon Tom van Otterloo zijn bakkerij in De Steeg. Daar zal de productie van het ‘gewone’ busbrood blijven plaatsvinden. Naast het bakken van brood heeft het bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Tom participeert in de wijk, werkt bij voorkeur met biologische en/of streekproducten en werkt graag samen met lokale ondernemers of kunstenaars. Het bedrijf wil zich samen met haar personeelsleden en andere ondernemers gaan inzetten om de Steenstraat dé Foodstraat van Arnhem te maken.

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe

Aandeel biologisch neemt in 2021 iets toe

Het aandeel biologisch groeide in 2021. Iets meer huishoudens (96,3 procent) kochten biologische producten. Dit zijn met name gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.