Bakkerij Koenen viert 150-jarig jubileum

19 november 2019

Ondanks de afnemende populariteit van ambachtelijke bakkerijen, lukt het Bakkerij Koenen uit Westervoort nog steeds. Het familiebedrijf, dat al sinds 1869 bestaat, vierde afgelopen zondag 17 november zijn 150-jarige jubileum.

Na vier weken vol aanbiedingen en prijzen voor de klant, werd de viering van het jubileum afgesloten met een open dag. Tussen de 4000 en 6000 mensen kwamen af op het evenement. En dat is tekenend. Inmiddels staat de vijfde generatie aan het roer van het bedrijf en staat de zesde generatie al klaar om op zijn tijd de zaak over te nemen.

Familieslogan
Waar dat succes aan te danken is? Arjan Koenen (25 jaar en onderdeel van de zesde generatie) wijdt het aan de familieslogan: ‘Een klant koopt bij een winnaar, niet bij een verliezer’. Naast een goede kwaliteit, zijn het meegaan met de tijd en het luisteren naar de klant ook essentieel. En het schijnt te werken. Inmiddels heeft Bakkerij Koenen ruim negentig man in dienst, verdeeld over tien bakkerswinkels. Daarnaast levert de bakkerij ook aan diverse supermarkten, zorginstellingen, hotels, bedrijfscateraars en overige afnemers.

De open dag had als doel het bedrijf en het bakkersvak op de kaart te zetten, met vooral de kinderen als doelgroep. “Want vind maar eens bakkers. Er is een grote schaarste in het bakkersvak”, vertelt Arjan. Door middel van echte bakkerskleding, bakkersmutsen, zelfgemaakt brood en speculaas, zouden de kinderen een toekomstige carrière binnen het ambacht moeten overwegen. En dat lukte. “Alle kinderen kwamen met een grote smile naar buiten.” Verder werd de open dag georganiseerd in samenwerking met de ‘Make-A-Wish Nederland organisatie’, om tegelijkertijd geld op te halen voor ernstig zieke kinderen. Buiten konden de kinderen daarom nog verder met het maken van cupcakes, kleurplaten en donuts.

Blijven vernieuwen
Kortom: de open dag heeft het familiebedrijf weer eens extra op de kaart gezet. Maar hoe is dit succes vol te houden? Volgens Arjan ligt de sleutel hiervan in het blijven vernieuwen. “De eetmomenten van klanten veranderen. Mensen eten wanneer ze honger hebben. Wij spelen hierop in door andere soorten producten aan te bieden, vaak in kleinere verpakkingen.” Ook het maken van specifieke producten en bijzonder brood trekt nieuwe klanten aan. “Zolang je maar de kracht waar je goed in bent kunt laten zien, als je je verhaal maar kunt vertellen. Op naar de volgende 150 jaar.”

Altijd op de hoogte blijven?