Bakkerij Dunselman zet een volgende stap op het gebied van verduurzaming. Op 2 mei opende wethouder Duijnker het nieuwe zonnedak. De 350 zonnepanelen wekken ongeveer 50 procent van de energie op die nodig is voor de productie van broden, koeken, gebakjes en taarten.

De bakkerij is al langere tijd bezig met duurzaamheid. Bij de nieuwbouw van de bakkerij in 2009 werd al zoveel mogelijk duurzame techniek ingebouwd. Drie jaar geleden besloten Peter en Marieke Dunselman om de bakkerij verder te verduurzamen. Niet alleen financiële redenen, maar ook de klimaat verandering speelt hierbij een rol. “De natuur is namelijk de basis van alle producten die wij maken, daarom vinden wij dat we er goed mee om moeten gaan.”

Verduurzaming productie, transport en panden

Hiervoor werden alle facetten van de bakkerij onder de loep genomen: de productie, het transport en de verschillende bedrijfspanden. De machines en processen in de bakkerij zijn eerst een periode gemonitord. Op basis daarvan konden de machines in de bakkerij efficiënter worden ingezet en de productiecharges worden aangepast. Daarnaast schafte de bakkerij een energiezuinige ketel aan, verving alle TL-verlichting in de productiebakkerij door LED-verlichting en voorzag de verwarmingsleidingen in het hele pand van extra isolering.

Het wagenpark wordt ook meegenomen in de verduurzaming. Routes zijn herzien en waar mogelijk zet de bakker een elektrische bestelwagen in voor de belevering van (in volume) kleinere klanten in plaats van een grote dieselbus. Ook is de bakkerij gestart met de aanschaf van elektrische bestelwagens als
de dieselwagens vervangen moeten worden.

Tot slot investeert de bakker ook veel in de panden. Zo wordt de laatst verbouwde winkel in winkelcentrum
Dorperweerth verwarmd en gekoeld door een warmtepomp. Het komende jaar worden de bestaande lampen in de winkels vervangen door LED-verlichting en wordt met slimme meters het energiegebruik van de panden goed in de gaten gehouden.

Het laatste wapenfeit op duurzaamheidsgebied is het zonnedak op het pand aan de Bedrijfsweg. Dit dak wekt ongeveer 50 procent van de in de bakkerij gebruikte energie op. De kosten hiervan (installatie, omvormers, bekabeling en natuurlijk de panelen zelf) lagen volgens de bakkerij rond de € 100.000,-. Huisbankier ABN AMRO zet vol in op klanten die in verduurzaming van hun onderneming willen investeren en verstrekte aan Bakkerij Dunselman een “groene” financiering.

Ondersteuning van InnoFundNL

Peter heeft dit niet allemaal zelf bedacht: “Nee, ik ben bakker van beroep, geen energieadviseur! In mijn eentje had ik dit hele project nooit zo op kunnen zetten, hiervoor moet je ondersteuning zoeken.” Deze ondersteuning vond hij in de vorm van InnoFundNL. Dit Texelse adviesbureau ondersteunde de bakkerij in het verduurzaamheidsproces. Zo stelde InnoFundNL het investeringsplan op en verzorgde de aanvraag en vergelijking van verschillende offertes. Ook hielpen zij bij de SDE aanvraag voor de zonnepanelen op het dak.

Peter: “Als bakker met een duurzame missie vind ik het belangrijk om met materialen te werken die zo dichtbij mogelijk worden vervaardigd. Het uitgangspunt was daarom om geen panelen uit Azië te kopen. Dus zijn de zonnepanelen en alle LED-verlichting geleverd door EcoSolutions. Dit bedrijf werkt alleen met in Europa geproduceerde materialen. Zo komen de zonnepanelen bijvoorbeeld van Solarwatt, een Duitse zonnepanelen producent.“

Voedselverspilling

Naast schone energie is Bakkerij Dunselman ook bezig met het tegengaan van de voedselverspilling. In de app ‘Too Good To Go’ biedt de bakkerij haar broden, kleinbrood en banket aan dat is overgebleven van de vorige dag in een maaltijdbox. Daarnaast werkt de bakker al langer samen met de Voedselbank en een veeboer in Den Helder. Hierdoor verdwijnt er wekelijks veel minder goed voedsel in de vuilnisbak.

Verpakking

In het kader van Zero Waste startte Bakkerij Dunselman ook met het stimuleren van haar klanten in de winkels om Dunselman-verpakking te hergebruiken of een eigen verpakking mee te nemen. De kwaliteit van de verpakking is goed genoeg om een aantal keren te worden gebruikt. Klanten die dit doen krijgen een korting van € 0,10 op de aankoop. Een symbolische vergoeding die vooral mensen aanspoort om te gaan beseffen dat met soms simpele handelingen een groot verschil gemaakt kan worden.

 

Altijd op de hoogte blijven?