Bakker Sjon Koelman maakt gebak voor zorgpersoneel

30 maart 2020
Foto's: Wim Koelman Brood-Banket-Bonbons

De coronacrisis zorgt voor de nodige uitdagingen voor bakker Sjon Koelman van Wim Koelman Brood-Banket-Bonbons in Heemskerk. Gelukkig denkt de bakker in oplossingen en probeert er toch "iets moois van te maken met zijn allen". Niet alleen heeft hij aandacht voor zijn onderneming, maar ook voor het hardwerkende ziekenhuispersoneel. Daarom zorgde hij op 26 maart voor gebak voor het personeel van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk.

"Mijn werkgever Sjon Koelman van Wim Koelman Brood-Banket-Bonbons in Heemskerk, is een creatief mens waar ik veel bewondering voor heb", vertelt management assistente Marjon Borsboom. "Vanaf het moment dat Rutte en zijn kabinet de eerste coronamaatregelen aankondigden, ging hij direct denken in oplossingen. Geen konditorei? Dan koffie-to-go aanbieden. Minder klanten die naar de winkel kunnen komen? Dan gaan we gratis bezorgen. Familieverjaardag? Twee dezelfde taartjes naar twee adressen, om ze al beeld-bellend aan te kunnen snijden. En ga zo maar door."

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor het personeel van de bakker. Zij nemen overuren op en de tijdelijke arbeidstijdsverkorting wordt ingezet. Met minder omzet en minder personeel blijft Sjon volgens Marjon positief en probeert er toch iets moois van te maken. Dit doet hij samen met zijn vrouw Nicole. Terwijl Sjon de bakkterij runt, zorgt zij voor de winkel Ook hebben ze vanwege het sluiten van de scholen extra steun van hun zoons. Ruben (16) is de potentiële opvolger van het familiebedrijf, die aan Ter Groene Poorte in Brugge patisserie studeert. Zijn tweelingbroer Jesse volgt een opleiding tot kok. En Chiel (14), die nog op de middelbare school zit. "Bijzonder om hen zo samen te zien", vindt Marjon.

Applaus van de bakker

"Op 23 maart stuurde Sjon me een bericht dat hij graag iets wilde doen voor het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk", zegt Marjon. "waar hij een bijzondere band mee heeft. 'Als steun voor alle zorgtoppers'. Hij besloot aan een oud klasgenote die er werkt te vragen, of hij er gebak zou mogen trakteren. Voor alle personeelsleden, in totaal ongeveer 1700. 'Als jij het aan jouw kant regelt, dan vraag ik om sponsoring van grondstoffen bij mijn huisleveranciers. En dan gaat mijn team ze in de bakkerij maken'."

En dat lukte. De bakker maakte honderden bananensoezen die op donderdag 26 maart in het ziekenhuis werden uitgedeeld. Vandaag, 30 maart, volgt een tweede uitdeelmoment. Alle gebakjes zijn individueel verpakt en worden door Koelman tot aan de leveranciersingang van het ziekenhuis bezorgt. Het Rode Kruis ZIekenhuis zorgt zelf voor het veilig uitdelen in het ziekenhuis. Op de facebookpagina wordt enthousiast gereageerd door de zormedewerkers. "Super bedankt! Lekkere start voor in de nachtdienst"schrijft één medewerker. " Zo gewaardeerd, helemaal top!" schrijft een ander.

Marjon zegt erg trots te zijn op dit 'applaus van de bakker' voor het zorgpersoneel. Daarom deelt ze dit verhaal met de vakpers. "Dit is mijn applaus voor de bakker", besluit ze. 

Altijd op de hoogte blijven?