Bakker Albert voorspelt de verkiezingsuitslag met petit fours

Bakker Albert Zeist verkiezingen

Beeld: Mel Boas

Bakker Albert de Jong uit Zeist speelt op een creatieve manier in op de gemeenteraadsverkiezingen: met een petit four peiling. De afgelopen weken verkocht de bakkerij petit fours met partijlogo’s om te voorspellen welke partijen het populairst zijn in de gemeente. De gebakjes zijn een groot succes, vertelt de bakker. “Dit soort acties zorgen ervoor dat klanten bij je blijven.”

Albert en zijn vrouw bedachten de actie voor de gemeenteraadsverkiezingen van vier jaar geleden. Eigenlijk wilde Albert het niet nog eens doen, maar er was zoveel vraag naar de actie dat hij een Facebook-poll hield, met als resultaat veel enthousiaste reacties. Hoe zijn de gebakjes zo populair geworden? “Volgens mij was het een klant in onze winkel die een foto van de petit fours op Twitter zette. Dat werd opgepikt door NOS en toen werd het heel groot”, vertelt Albert. “Er werd over geschreven in kranten en elke radiozender belde wel even om er meer over te horen.”

Ook dit jaar pikte de media de actie snel op. Zo kwam RTV Utrecht langs en komen zij ook nog terug voor een tweede item over de uitslag. “Het is natuurlijk een luchtige actie”, zegt Albert. “De klanten in de winkel zijn geen afspiegeling van de samenleving en je krijgt niet alle culturen in de winkel. Je kunt dus niets zeggen over hoe er werkelijk gestemd gaat worden.” Albert verwacht wel dat de peiling in grote lijn overeenkomt met de verkiezingsuitslag. De drie grote partijen in Zeist (VVD, GroenLinks en D66) verkopen het beste. “Al moet je er wel een beetje doorheen prikken, want sommige partijen kopen er in één keer heel veel. Zo bestelde de SP er wel 100.”

Het initiatief brengt veel klanten naar de winkel en dat maakt het voor de bakkerij ook commercieel interessant. “Het product dat je verkoopt is maar twintig procent van wat je doet”, legt Albert uit. “De rest is alles er omheen: social media, personeel, uitstraling, enzovoort. Dat is voor ons heel belangrijk.” De bakker probeert altijd leuke acties te bedenken om mensen terug te brengen naar de winkel. “Het gaat om gunning. Hoe zorg je dat de mensen bij je blijven? Dit soort initiatieven dragen daaraan bij.”

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 26

Bakkers in de media - week 26

Brood van lokaal graan, bakker schrijft verhalenboek voor kinderen met dyslexie en ondernemen in coronatijd. Wat zagen we deze week voorbij komen over de bakkersbranche? Een greep uit de media.

Gewijzigd arbeidsrecht

Gewijzigd arbeidsrecht

De Wet transparante en voorspelbare arbeidsovereen-komsten werd op 19 april aangenomen door de Tweede Kamer. Per 1 augustus 2022 moet de wet gaan zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden van werknemers.

Nieuwe wet excessief lenen

Nieuwe wet excessief lenen

Op 24 maart 2022 stuurde staatssecretaris Van Rij een wetsvoorstel, waarmee excessief lenen van de eigen vennootschap(pen) wordt aangepakt, naar de Tweede Kamer.