Bake for life viert 20-jarig bestaan

Bakkers in bedrijf_Bake for LIfe bananenbrood_Brood&Ko

Op de tentoonstelling De Kunst van Brood blikten verschillende vrijwilligers van de organisatie Bake for Life terug op de afgelopen twintig jaar. Door bakkerijen op te zetten in Oeganda en Kenia, helpen zij kansarme mensen naar de arbeidsmarkt. De vrijwilligers gebruikten de metafoor van een olievlek: de hulp begon klein en is nu over honderden mensen verspreid.

Klein begin

Bake for Life begon op initiatief van bakkersvrouw Marleen Pater. Zij zag op televisie een reportage over kansarme moeders in Afrika. Na een aantal jaar overdenken, nam ze contact op met een aantal andere bakkersvrouwen, die er samen de schouders onder zetten. Het idee was om een bakkerij te beginnen in Afrika, waar kansarme mensen (bijvoorbeeld kindsoldaten, gehandicapten en wezen) konden werken. Zo was de bakkerij een opstapje naar zelfstandig onderhoud. De initiatiefnemers hadden wel verstand van het bakkersambacht, maar niet van de situatie in Afrika. Daarom werd er contact opgenomen met het Liliane fonds. In overleg werd besloten om het project in eerste instantie te richten op gehandicapten. Na een donatie van bakkerscoörporatie Bake Five konden zij hun eerste bakkerij openen.

Maar daar blijft het niet bij

Ondertussen heeft Bake for Life vijf bakkerijen opgezet in Oeganda en Kenia. Het benodigde geld hiervoor halen zij onder andere op met de jaarlijkse sponsorloop, golfmarathon en de bananenbrood actie. De bakkerijen worden gecoördineerd door The Little Sisters of St. Francis, een nonnencongregatie met zo’n 600 leden. Zij blijken een betrouwbare partner van Bake for Life. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het succes in Oeganda, waar misbruik van het geld van goede doelen een groot probleem is. Bake for Life stimuleert het in dienst nemen van gehandicapten door de helft van hun loon te betalen.

Bake for Life dacht echter dat zij hun hulp konden uitbreiden. De organisatie wilde de oud-werknemers van de bakkerijen namelijk ook graag leren hoe zij zich zelfstandig konden onderhouden. Zo ontstond het BISS-project: bake it small and simple. In dit project krijgen ondernemers in groepen van drie een opleiding, hoe zij gefrituurde broodproducten kunnen maken en verkopen. Er is hierbij ook aandacht voor het financiële en hygiënische aspect van broodbakken. Om hen op gang te helpen, krijgen zij een microkrediet in de vorm van grondstoffen. Op deze manier konden ouders van gehandicapte kinderen thuis blijven om voor hun kinderen te zorgen en zichzelf onderhouden. Inmiddels zijn er 128 van dit soort bakkerijen actief!

Fase twee

De groepen die hun microkrediet hebben afgelost, komen in aanmerking voor BISS fase twee. In dit project wordt hen geleerd hoe zij een kleine houtoven kunnen gebruiken om bijvoorbeeld koekjes en feesttaarten te bakken. Omdat de winstmarge in deze fase hoger is, biedt het de Oegandezen nog meer mogelijkheden om iets voor zichzelf op te bouwen.

In de terugblik op de afgelopen twintig jaar werd ook duidelijk dat de organisatie  door de nodige leerprocessen is gegaan. Een voorbeeld hiervan is dat het BISS-project eerst KISS heette: keep it small and simple. Deze naam bleek onverstandig. De bakkers die gesteund worden door Bake for Life krijgen namelijk een shirt met de naam van het project. De tekst KISS ontlokte bij mannen op straat een nogal verkeerd beeld van de vrouwen die hun producten wilden verkopen. Daarom werd besloten om de naam van het project te veranderen naar BISS.

Zelfs na twintig jaar hebben de vrijwilligers van Bake for Life nog meer plannen. Ze willen natuurlijk graag het aantal bakkerijen vergroten, zodat er meer mensen geholpen kunnen worden. Maar er zijn ook nieuwe ideeën, bijvoorbeeld om ‘sociale huurwoningen’ te bouwen, voor de medewerkers van de bakkerijen.

 

 

Dossiers
Lees ook
Acht punten die van je winkel een experience maken

Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. Katelijn Quartier benoemt acht eigenschappen die van een winkel een experience maken.

De Veldkeuken breidt uit in historisch rijksmonument

De Veldkeuken breidt uit in historisch rijksmonument

René van der Veer en Juliette Borggreve wilden hun ambachtelijke bakkerij en landgoedkeuken De Veldkeuken uitbreiden. Hun droomlocatie vonden ze op het landgoed ’t Goed ten Rhijn’. Een historisch rijksmonument op een steenworp vanaf hun bestaande locatie en woning. Na de eerste presentatie van de plannen in 2010 is het project nu gereed.

Opvolger gezocht

Opvolger gezocht

Vorige week, 1 juli, lanceerde Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij de nieuwe website www.ikwileenbakkerij.nl. Deze wervingscampagne voor opvolgers is niet onopgemerkt gebleven. Ook de landelijke media heeft het opgepikt.

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Wij zijn op zoek naar banketbakker. Dit mag een zelfstandig werkende zijn maar ook een schoolverlater die op zoek is naar een leuke baan. Je komt in een team van...

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Je zal in een klein team gaan werken waar je als deegmaker/ broodbakker ingezet gaat worden. Je bent flexibel inzetbaar en wanneer nodig wissel je met collega's...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Voor onze klant in de omgeving van Harderwijk zijn we per direct op zoek naar (ervaren) zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een fulltime functie, bij goed...