BackWerk springt in op actuele foodthema's

13 november 2019

Gemak en genieten horen volgens het FSIN (FoodService Instituut Nederland) bij de meest actuele thema’s binnen de foodsector. BackWERK wil hier op inspringen en vers en gemak bieden aan mensen die onderweg zijn. Daarnaast is ook duurzaamheid belangrijk voor het bedrijf.

Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur volgens FSIN, maar besteden een aanzienlijk lager bedrag aan een maaltijd dan jaren geleden. Deze trends vragen om een passend concept voor foodbedrijven, waarbij gemak, kwaliteit en voordeel worden gecombineerd. BackWERK biedt dit al volgens directeur Dick de Vilder. "We willen Nederland beter laten lunchen. Eten moet je toch, dan gunnen we iedereen ook een lekker, vers én huisgemaakt broodje voor een zachte prijs."

BackWerk is een van oorsprong Duits bedrijf met 26 vestigingen in Nederland op plekken waar mensen onderweg zijn, zoals in winkelcentra en metrostations. Voor 2020 komen er daar nog minimaal twee bij. En het bedrijf wil nog verder groeien. Volgens De Vilder is er in theorie plaats voor 120 backWERK-vestigingen in Nederland. Droomlocaties zijn Schiphol en de Efteling.

Het bedrijf is volgens het FSIN het derde snelst groeiende foodbedrijf was van 2018. De groei is volgens De Vilder goed te verklaren: "We hebben een duidelijke identiteit en innovatieve positie in de markt. We bieden verse producten van hoge kwaliteit en dat voor een scherpe prijs." Daarnaast is backWERK weinig kapitaalintensief: de vestigingen zijn - op twee winkels na-  franchisebedrijven en backWERK is hiermee vooral een faciliterende organisatie.

Gemak en genieten zijn niet de enige foodtrends waar backWERK zich mee bezig houdt. Ook met trends als digitalisering, robotisering en service is het bedrijf bezig. Daarnaast is ook duurzaamheid een belangrijk thema voor backWERK. Hierbij richt het bedrijf zich vooral op het verminderen van voedselverspilling. Zo neemt backWERK deel aan de app Too Good To Go. Via deze app koopt de klant – voor een derde van de oorspronkelijke prijs - een ‘Magic Box’: een tas gevuld met producten die aan het einde van de dag niet verkocht zijn.

 

Altijd op de hoogte blijven?