BackWerk springt in op actuele foodthema's

Backwerk

Gemak en genieten horen volgens het FSIN (FoodService Instituut Nederland) bij de meest actuele thema’s binnen de foodsector. BackWERK wil hier op inspringen en vers en gemak bieden aan mensen die onderweg zijn. Daarnaast is ook duurzaamheid belangrijk voor het bedrijf.

Nederlanders eten steeds vaker buiten de deur volgens FSIN, maar besteden een aanzienlijk lager bedrag aan een maaltijd dan jaren geleden. Deze trends vragen om een passend concept voor foodbedrijven, waarbij gemak, kwaliteit en voordeel worden gecombineerd. BackWERK biedt dit al volgens directeur Dick de Vilder. "We willen Nederland beter laten lunchen. Eten moet je toch, dan gunnen we iedereen ook een lekker, vers én huisgemaakt broodje voor een zachte prijs."

BackWerk is een van oorsprong Duits bedrijf met 26 vestigingen in Nederland op plekken waar mensen onderweg zijn, zoals in winkelcentra en metrostations. Voor 2020 komen er daar nog minimaal twee bij. En het bedrijf wil nog verder groeien. Volgens De Vilder is er in theorie plaats voor 120 backWERK-vestigingen in Nederland. Droomlocaties zijn Schiphol en de Efteling.

Het bedrijf is volgens het FSIN het derde snelst groeiende foodbedrijf was van 2018. De groei is volgens De Vilder goed te verklaren: "We hebben een duidelijke identiteit en innovatieve positie in de markt. We bieden verse producten van hoge kwaliteit en dat voor een scherpe prijs." Daarnaast is backWERK weinig kapitaalintensief: de vestigingen zijn - op twee winkels na-  franchisebedrijven en backWERK is hiermee vooral een faciliterende organisatie.

Gemak en genieten zijn niet de enige foodtrends waar backWERK zich mee bezig houdt. Ook met trends als digitalisering, robotisering en service is het bedrijf bezig. Daarnaast is ook duurzaamheid een belangrijk thema voor backWERK. Hierbij richt het bedrijf zich vooral op het verminderen van voedselverspilling. Zo neemt backWERK deel aan de app Too Good To Go. Via deze app koopt de klant – voor een derde van de oorspronkelijke prijs - een ‘Magic Box’: een tas gevuld met producten die aan het einde van de dag niet verkocht zijn.

 

Dossiers
Lees ook
Laat het ambacht horen

Laat het ambacht horen

In december kijken mensen traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar, hoewel we in onze branche soms zouden willen dat we in die periode tijd hadden om even terug te kijken... Er valt veel te zeggen over 2021, maar ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat het ambacht zichzelf stevig op de kaart heeft gezet.

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

‘Hoevelaken-onwaardig’, noemen sommige klanten de nieuwe winkel van Bakkerij Toebast. “Ze vinden ons nieuwe interieur zó mooi dat het volgens hen niet meer bij het dorp past”, lacht eigenaar Dennis Toebast. “Maar binnen is het gezellig en warm. Dus onze winkel past perfect bij Hoevelaken. En bij ons. Deze ingrijpende verbouwing maakt ons klaar voor...

Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Samen Tegen Voedselverspilling start voucherregeling 2022

Ook in 2022 opent Samen Tegen Voedselverspilling een voucherregeling. Hiermee wil de stichting innovaties voor een circulaire voedselketen stimuleren. In 2021 ging het eerste voucher naar Paprikasorteerder en -verpakker Rainbow Kleinpak.