Ambachtelijke bakker kiest voor zelfsturing

RIJNSBURG - Bakker Van Maanen, met 52 filialen en bijna 700 werknemers, kiest voor een grote verandering op de werkvloer. De bakker voert stapje voor stapje de Semler-methode van de bekende Braziliaanse zakengoeroe Ricardo Semler in. Doel is: meer zelfsturing, meer betrokkenheid en meer ondernemerschap op alle afdelingen binnen het bedrijf: van de winkels tot de magazijnen en van de bakkerij tot de schoonmaak.

Eigenaarschap loslaten

Bakker Van Maanen kreeg bezoek van de campagne ‘Hoe Werkt Nederland?’, die een filmpje maakte van de gevolgen van de grote verandering binnen het bedrijf, voor zowel werkgevers als werknemers. Henk-Jan van Maanen, strateeg bij Bakker Van Maanen, vertelt over het moment dat hij ontdekte hoe hij zijn bedrijf zou kunnen laten meegaan met de grote verandering. “Ik zag een film van Semler. Zijn methode is de toekomst. Als ik het kort omschrijf: het houdt in dat je je medewerkers de vrijheid geeft om te doen wat ze willen doen. Je geeft ze ook verantwoordelijkheid. In feite laat je je eigenaarschap los en draag je dat over aan je werknemers.”

Eigen initiatief

Voor Bakker Van Maanen blijkt deze grote verandering een schot in de roos. Winkelmedewerker Sanne Collé merkt bijvoorbeeld dat er minder managementlagen zijn en dat ze meer ruimte krijgt om eigen initiatieven te ontwikkelen dan in een eerdere baan. “Het is ónze zaak, zo voelt het echt.”

Flexibiliteit

Bakker en preventiemedewerker Jeroen Disseldorp, tevens verantwoordelijk voor de hygiëne op de werkvloer, ervaart hetzelfde. “Als de kansen er zijn, moet je ze pakken. Er zijn meer doorgroeimogelijkheden met dit nieuwe systeem. Je ziet dat de mensen nu meer met elkaar verbonden zijn, dat iedereen zich meer bij het bedrijf betrokken voelt. Medewerkers onder elkaar worden flexibeler. Je gunt elkaar meer en je staat wat meer voor elkaar klaar.”

Campagne Hoe werkt Nederland

De campagne Hoe Werkt Nederland? verzamelt verhalen en oplossingen van werknemers en werkgevers met het doel elkaar te inspireren. Op de Facebook-pagina van de campagne denken meer dan 17.000 fans mee over uitdagingen en kansen van werkgevers en werknemers.

Lees ook
Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.

NBA biedt nieuwe serie online trainingen

NBA biedt nieuwe serie online trainingen

De coronamaatregelen maken trainen op locatie lastiger. Wat volgens de regels nog wel mag, voelt voor veel bedrijven of medewerkers niet fijn. Daarom biedt Nationale Bakkerij Academie (NBA) nieuwe korte online trainingen aan zodat bedrijven en medewerkers toch de mogelijkheid hebben om te leren.

Recordaantal speculaasproducten voor Beko Speculaaskeuringen 2020

Recordaantal speculaasproducten voor Beko Speculaaskeuringen 2020

De Beko Speculaaskeuringen verliepen dit jaar anders dan anders. Vanwege het coronavirus gingen de fysieke Beko Najaarsdagen niet door en moest de organisatie kiezen voor een alternatieve opzet. En met succes. De organisatie kreeg een recordaantal speculaasproducten binnen voor de jaarlijkse keuring.

Broodbakker in Den Haag

Broodbakker in Den Haag

Wat ga je doen? Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In...

Broodbakker omgeving Utrecht

Broodbakker omgeving Utrecht

Wat ga je doen? In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst...

Broodbakker omgeving Zwolle

Broodbakker omgeving Zwolle

Wat ga je doen? In verband met een vrijgekomen positie zoeken wij een broodbakker voor deze bakkerij. Omdat er ruimte is voor verdere opleiding is jarenlange ervaring...