Ambachtelijke bakker kiest voor zelfsturing

15 april 2016

RIJNSBURG - Bakker Van Maanen, met 52 filialen en bijna 700 werknemers, kiest voor een grote verandering op de werkvloer. De bakker voert stapje voor stapje de Semler-methode van de bekende Braziliaanse zakengoeroe Ricardo Semler in. Doel is: meer zelfsturing, meer betrokkenheid en meer ondernemerschap op alle afdelingen binnen het bedrijf: van de winkels tot de magazijnen en van de bakkerij tot de schoonmaak.

Eigenaarschap loslaten

Bakker Van Maanen kreeg bezoek van de campagne ‘Hoe Werkt Nederland?’, die een filmpje maakte van de gevolgen van de grote verandering binnen het bedrijf, voor zowel werkgevers als werknemers. Henk-Jan van Maanen, strateeg bij Bakker Van Maanen, vertelt over het moment dat hij ontdekte hoe hij zijn bedrijf zou kunnen laten meegaan met de grote verandering. “Ik zag een film van Semler. Zijn methode is de toekomst. Als ik het kort omschrijf: het houdt in dat je je medewerkers de vrijheid geeft om te doen wat ze willen doen. Je geeft ze ook verantwoordelijkheid. In feite laat je je eigenaarschap los en draag je dat over aan je werknemers.”

Eigen initiatief

Voor Bakker Van Maanen blijkt deze grote verandering een schot in de roos. Winkelmedewerker Sanne Collé merkt bijvoorbeeld dat er minder managementlagen zijn en dat ze meer ruimte krijgt om eigen initiatieven te ontwikkelen dan in een eerdere baan. “Het is ónze zaak, zo voelt het echt.”

Flexibiliteit

Bakker en preventiemedewerker Jeroen Disseldorp, tevens verantwoordelijk voor de hygiëne op de werkvloer, ervaart hetzelfde. “Als de kansen er zijn, moet je ze pakken. Er zijn meer doorgroeimogelijkheden met dit nieuwe systeem. Je ziet dat de mensen nu meer met elkaar verbonden zijn, dat iedereen zich meer bij het bedrijf betrokken voelt. Medewerkers onder elkaar worden flexibeler. Je gunt elkaar meer en je staat wat meer voor elkaar klaar.”

Campagne Hoe werkt Nederland

De campagne Hoe Werkt Nederland? verzamelt verhalen en oplossingen van werknemers en werkgevers met het doel elkaar te inspireren. Op de Facebook-pagina van de campagne denken meer dan 17.000 fans mee over uitdagingen en kansen van werkgevers en werknemers.

Altijd op de hoogte blijven?