Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

Ijsvitrine Bakkersvak_foto Koos

Foto: Koos Groenewold

De coronamaatregelen voor de horeca worden vanaf 1 juni versoepeld. Daarom past Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het bestaande protocol voor ijssalons aan naar de nieuwe voorwaarden. De basis die er al stond, is hiermee uitgebreid. “Dit protocol staat als een huis”, stelt voorzitter Teun Loonen namens de branchevereniging. Het protocol is vrij beschikbaar, voor zowel leden als niet-leden van de branchevereniging.

Met ingang van 1 juni worden de maatregelen voor de horeca versoepeld. IJssalons zijn een geheel eigen afdeling binnen de horeca. “Hier gaat het om relatief korte verblijfsduur, ten opzichte van een verblijf in bijvoorbeeld een restaurant of een café. Om deze en meer redenen hebben we een protocol opgesteld specifiek voor bereiders en verkopers van ambachtelijk ijs”, laat voorzitter Loonen weten.

Het protocol behandelt de opties afhalen, bezorgen en drive through. Deze mogelijkheden worden sinds de intelligente lockdown volop benut door veel ijsondernemers. “Daarbij vullen we de opties aan met de regelgeving voor zitgelegenheid binnen, terras en wat voor veel ijssalons geldt: enkele zitjes buiten.” Het protocol houdt zich strikt aan de basisvoorwaarden van het RIVM: afstand houden, drukte vermijden, handen wassen en thuisblijven wanneer je ziek bent. “Toch ook basisvoorwaarden waaraan iedere zichzelf respecterende ondernemer zich aan houdt - ze werken immers allemaal volgens de Hygiënecode voor ambachtelijke ijsbereiding.”

Afweging

Voor veel ijsondernemers zal blijken of het openstellen van terras en zitgelegenheid binnen haalbare kaart is. Ambachtelijk IJscentrum heeft een checklist opgenomen in het protocol. Aan de hand daarvan zal de ondernemer zelf de afweging moeten maken of het wel zo verstandig is om te starten met de ‘gastenprocedure’ zoals die nu plaats moet vinden. Loonen: “Een tafeltje in een ijssalon of op het terras beslaat doorgaans minder dan 1,5 vierkante meter. Voor veel zaken zal het heel lastig worden om die afstand te handhaven. Als de kosten zwaarder wegen dan de baten, is het misschien het overwegen waard om de opties bezorgen, afhalen en drive through verder uit te bouwen.”

Genietmoment

Enkele tips die Ambachtelijk IJscentrum in het protocol geeft, zijn: stel een coronacoördinator aan, laat gasten wachten tot ze naar een tafeltje begeleid worden en spreek elkaar aan op het naleven van de regels. Ook wordt geadviseerd om de controlevragen die gesteld moeten worden voordat een gast plaatsneemt, tijdens het (digitale/telefonische) reserveringsproces te laten plaatsvinden. “Zo kan de ondernemer tijdens het verblijf van de gast optimaal inzetten op het genietmoment.”

Extra handig zijn de twee bijlagen: een samenvatting van de maatregelen die per 1 juni gelden en een checklist voor medewerkers van de ijssalon. Loonen: “Plak deze twee A4-tjes in het zicht van de medewerkers en iedereen weet gelijk waar hij/zij aan toe is.”

Tijdelijk document

Loonen benadrukt dat dit om een tijdelijk document gaat. “Het protocol is per direct in te zetten en wordt aangepast wanneer het kabinet met herziene maatregelen komt. Dit communiceren we via onze kanalen, zoals de website en Facebook.” De branchevereniging stelt het document voor de gehele ambachtelijke ijssector beschikbaar.

Het protocol is te downloaden op de website van Vereniging Ambachtelijk IJscentrum.

Dossiers
Lees ook
Medewerkers in de frontlinie - Afstand houden van collega’s blijkt lastig

Medewerkers in de frontlinie - Afstand houden van collega’s blijkt lastig

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? Vier medewerkers vertellen hoe zij de coronatijd ervaren.

Afstand houden blijkt lastig in de dagelijkse praktijk

Afstand houden blijkt lastig in de dagelijkse praktijk

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? Vier medewerkers vertellen in Bakkers in bedrijf nummer 6 hoe zij de coronatijd ervaren. Hier alvast één...

Vereniging Ambachtelijk IJscentrum ziet meer ruimte voor impulsaankopen

Vereniging Ambachtelijk IJscentrum ziet meer ruimte voor impulsaankopen

Met het vervallen van de reserveringsplicht in de horeca ziet de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum de komende zomermaanden lichtelijk positief in. “We zijn er nog lang niet, en omzet inhalen zal niet meer lukken. Maar we zijn blij elke verruiming van de maatregelen”, aldus voorzitter Teun Loonen.

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Wat ga je doen?Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In deze...

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Wat ga je doen?Wij zijn op zoek naar een banketbakker voor de weken 26 tot ongeveer week 36. Je zal gaan werken op de afdeling nat gebak. Je komt in een moderne...

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Wat ga je doen?Voor onze klant in de Bollenstreek (Zuid-Holland) zijn we per direct op zoek naar een medewerker die actief kan zijn op de afdeling inpak, verdeel...