'Als de smaak goed is, heb je geen enorm assortiment nodig'

Joris van Voorthuizen_Foto: Joris Brood

Foto: Jorisbrood

Vier bakkers die het anders aanpakken dan ‘reguliere’ bakkers. Allen eenpitters die het liefst met de handen in het deeg zitten. Ze delen een liefde voor puur brood met smaak en willen klanten laten zien wat er nog meer kan met brood. Vandaag het derde deel van dit artikel met Joris van Voorthuizen.

De perfecte eenvoud, zo omschrijft Joris van Voorthuizen zijn zuurdesembrood. Hij heeft een winkel in Ede. Zijn deeg bestaat uit meel, water en zeezout. Meer heeft het niet nodig. Joris komt uit een houthakkers- en bakkersfamilie, maar koos zelf aanvankelijk een ander pad. Hij zat in de public affairs, tot een kantoorbaan hem niet langer kon bekoren. Hij verhuisde terug naar Lunteren en trof daar zijn huidige vrouw. Zij was ook de stad ontvlucht en werkte op het bedrijf van haar ouders, de makers van de Remeker kaas. In eerste instantie hielp hij haar daarbij, maar het boterde niet tussen hem en de koeien. Hij herinnerde zich dat zijn vader vroeger wekelijks brood bakte en vroeg hem dat nog eens te doen. Het resultaat viel tegen, in het licht van de herinneringen die hij aan het brood bewaarde. Hij besloot het zelf eens te proberen. Daarmee was zijn lot bezegeld: hij ontdekte het plezier van brood bakken. Het vak leerde hij van meesterbakker René van der Veer van De Veldkeuken in Bunnik. “Daar heb ik tweeënhalf jaar gewerkt, van hem heb ik de kunst afgekeken.”

In 2015 begon hij zijn eigen bakkerij, in de garage van zijn schoonouders. Inmiddels zit hij op een nieuwe locatie, de Mauritskazerne in Ede, een monumentaal pand. Het past bij wat Joris wil met zijn bedrijf: dat is meer dan een bakkerij, het gaat ook om de beleving. Klanten zien de bakker aan het werk. Naast de winkel bevinden zich een bakkerscafé en lunchroom, waar klanten met elkaar aan lange tafels zitten. “Wanneer mensen brood komen halen, kunnen ze in het bakkerscafé genieten van een goeie bak koffie.” De winkel is van woensdag tot en met zaterdag van 9 tot 16 uur geopend, het horecadeel is vanwege corona tijdelijk gesloten.

De keuze voor zuurdesembrood vindt Joris voor de hand liggend. “Het is een puur product, boordevol smaak. Het deeg wordt door ons met de hand gemaakt. We houden het zo nat mogelijk, dat komt de smaak ten goede. Ik gebruik vijf tot zes verschillende soorten degen, waaronder roggedeeg. Daar voeg ik verschillende ingrediënten aan toe, zoals noten en rozijnen. Het assortiment is beperkt. Als de smaak goed is, heb je geen enorm assortiment nodig. Naast broden verkopen we croissants en zoetigheden.”
Joris verkoopt niet alleen brood in de winkel, maar levert ook aan de horeca. En boven de winkel zit een vergaderruimte. Handig: de broodjes voor de lunch verzorgt Joris. Reclame hoeft hij niet te maken. Behalve door de mond-tot-mondreclame weten steeds meer mensen hem te vinden dankzij zijn horeca- en vergaderplek. “Het doel is nooit geweest om zoveel mogelijk broden te verkopen. Daar heb ik ook helemaal geen ruimte voor.” De keuze voor het bakkersvak bevalt hem uitstekend. “Het werk is afwisselend, het deeg reageert steeds anders op de omstandigheden. Ik kijk altijd uit naar dinsdag: dan mag ik weer met mijn handen in het deeg.”

Dit is het derde deel van het artikel Bakkers die het net even anders doen. Volgende week verschijnt het laatste deel. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Bakkers in bedrijf lezen het complete artikel online of in Bakkers in bedrijf 10-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 39,99 ex. btw.

Lees ook
Andere eigenaar voor Bakkerij Bienefelt

Andere eigenaar voor Bakkerij Bienefelt

Na bijna 125 jaar stopt Bakkerij Bienefelt in Middelharnis. Op Facebook maken John en Anita Bienefelt bekend dat zij de bakkerij en lunchroom overdragen aan Bakker de Visser.

Ontslag wegens schending hygiëneregels niet geldig

Ontslag wegens schending hygiëneregels niet geldig

Een werknemer van een Indonesisch restaurant is op staande voet ontslagen omdat hij door de werkgever verantwoordelijk wordt gehouden voor door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (‘NVWA’) geconstateerde overtredingen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid. De rechter is het daar niet mee eens.

De menselijke maat terug!

De menselijke maat terug!

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.