‘Alles in huis om dé trendsetter te zijn en te blijven’

Oude foto slagerijwinkel Emondt (002)

Emondt bestaat 75 jaar. De onderneming is door de jaren heen uitgegroeid tot een zeer succesvol bedrijf, dat de meest vernieuwende concepten realiseert op het gebied van zowel winkelinrichting, als koel- en klimaattechniek. Voor de toekomst zet directeur Hems Roerink in op duurzame koelinstallaties en onderscheidende winkelinterieurs waarbij de verschillende producten dusdanig gepresenteerd worden dat ze een maximale beleving en omzet opleveren.

Foto's: Emondt-KMI

De grondlegger van Emondt is Constantijn Ludovicus Emondt. Op 15 maart 1946 startte hij een eigen bedrijf onder de naam ‘Technisch Handels & Advies Bureau Actief’ in Enschede. Naast het importeren, produceren en verkopen van koelmachines, werden later ook koelmeubelen geproduceerd en geplaatst. Het bedrijf fungeerde ook als technische groothandel voor diverse koeltechnische installatiebedrijven en winkelinrichters. Daarom werd op 19 oktober 1955 de bedrijfsnaam veranderd in Emondt’s Koeltechniek. Ook zoon Constant Friedrich Emondt kwam in het bedrijf werken en begin jaren zeventig kreeg hij de leiding.

In 1998 is Hems Roerink eigenaar geworden van Emondt’s Koeltechniek. "Ik kende de familie vanuit de privésfeer", blikt Roerink terug. "De familie was op termijn op zoek naar opvolging. We hebben afgesproken dat ik een aantal jaar samen met hen het bedrijf zou continueren en op termijn zou overnemen."

Zijn eerste werkdag zal Hems, die destijds net zijn opleiding op de Hogeschool Internationale Agrarische Handel had afgerond, nooit meer vergeten. "Dat was op 20 april 1988. Die dag was er een grote bakkersbeurs in Winterswijk. Zonder enige kennis van zaken stond ik op de beursvloer en toch is het me gelukt een paar verkopen te doen." Hij voelde zich al snel helemaal thuis bij Emondt. "Ik vond het vanaf dag één een heel leuk bedrijf met een fijne familie aan het roer. Ik heb me volledig ingezet en ben geen uitdaging uit de weg gegaan."

Verdere specialisatie

Toen Roerink bij Emondt’s Koeltechniek begon, was de familie al gestart met het bouwen van koeltechnische meubelen en winkelinterieurs. "Op kleine schaal werd er geleverd aan slagerijen en bakkerijen. Ik ben dit verder gaan door ontwikkelen. Vooral richting de bakkerijsector. Zowel op het gebied van koeltechniek als winkelinrichting. In die tijd waren er wel zeventien collega interieurbouwers actief in de bakkerijbranche, maar niet één bedrijf maakte zelf de koeltechnische meubelen en regelde de service."

Juist op dat gebied zag Roerink kansen. "Bedrijven vinden het fijn om één aanspreekpunt te hebben, zowel op het gebied van advies, de productie van de koelmeubelen, als de montage, de winkelinrichting en de service. Dat was en is nog steeds ons uitgangspunt. Onder de huidige naam Emondt Fresh Food Interiors is Emondt dé specialist op al deze gebieden en wij kunnen ondernemers bij nieuw- of verbouw volledig ontzorgen."

Koeltechniek en Multiclima

Oude foto werkplaats koeltechniek Emondt (002)

Hoewel de focus in deze jaren altijd in zowel de winkel inrichting als de koeltechniek op de bakkerijsector is gebleven, ging het bedrijf aan het begin van de 21e eeuw ook steeds meer de koeltechniek verzorgen voor supermarkten en grote groente- en vleesverwerkende bedrijven. "Ik wilde Emondt’s Koeltechniek breder in de markt zetten en meerdere branches bedienen", legt Roerink uit. Dit proces raakte nog extra in een stroomversnelling na de aankoop van het bedrijf Multiclima, dat verder is gegaan onder de naam Emondt Multiclima. "Emondt Multiclima verzorgt de innovatieve klimaatinstallaties voor grote gebouwen, zoals hotels, universiteiten, scholen en rijksgebouwen. We leveren complete comfortkoeling, die voor een optimale temperatuur zorgt tussen de 10 en 30 graden Celsius. Ventilatie, koelen en verwarmen vindt plaats middels één duurzaam systeem. Door deze overname hebben we ons hier nog verder kunnen specialiseren en zijn we ondertussen een hele grote speler geworden op het gebied van klimaattechniek in Nederland."

KMI Apeldoorn

In 2018 volgde een tweede grote overname. "Toen kwam KMI Apeldoorn op ons pad. Dit was een heel specialistisch bedrijf en een zeer gevestigde naam op het gebied van de winkelinrichting van slagerijen, viswinkels, delicatessenwinkels en andere versspeciaalzaken. Het was voor ons dé uitgelezen kans om binnen de fresh food branche breed te opereren." Daarbij vindt de directeur het belangrijk om alle segmenten apart te benaderen. "Inmiddels zijn we zo groot dat we voor iedere branche specialistische medewerkers in dienst hebben, die de ondernemers van deskundige adviezen voorzien."

Na de overname is de afdeling interieurbouw van Enschede verplaatst naar Apeldoorn. In Enschede zijn de koeltechnische afdeling, Emondt Multiclima en de serviceafdeling gevestigd. "Ik zie het nog steeds als heel groot voordeel dat we alles in eigen beheer kunnen doen", zegt Hems. "Van het ontwerpen en het bouwen van koelinstallaties en winkelinterieurs, tot het installeren en monteren ervan. En ook het onderhoud kan door ons geregeld worden. Dat is uniek in Nederland en ver daarbuiten. Daardoor komt er ook steeds meer interesse vanuit Engeland en België. Dit willen we verder uitbouwen, maar daarnaast blijven we ook onze positie in Nederland verder versterken."

Trots op groei

Hij is trots op de groei die het bedrijf door de jaren heen heeft doorgemaakt. "Toen ik begon, waren we met 25 medewerkers. Inmiddels hebben we 165 mensen in dienst. Grote hoogtepunten zijn voor mij de overnames die we hebben gerealiseerd. Ook ben ik heel trots op onze zoon, die sinds 1 oktober 2020 aanvullend op onze winkelinterieurs, zijn eigen e-commerce bedrijf is gestart genaamd PEACK. Hip winkelinterieur waar gebruik wordt gemaakt van originele materialen en samenwerkingen met creatievelingen door het hele land. Hierdoor kunnen PEACK en Emondt FFI samen optrekken voor het mooiste finale interieur. Daarnaast richt PEACK zich op een jonge doelgroep ondernemers met hippe koffiebars, single productconcepts of bijvoorbeeld pop-up concepten. Via de webshop wordt alles aangeboden om de inrichting van verswinkels compleet te maken; creatieve verkoopmeubels, verlichting, meubilair tot aan allerlei presentatiematerialen."

Als dieptepunt noemt Roerink het overlijden van (oud)werknemers. "Zoiets is heel ingrijpend. We zijn altijd trouw gebleven aan onze roots als familiebedrijf en vinden de omgang met elkaar erg belangrijk. Jubilea van personeelsleden worden bij ons altijd uitgebreid gevierd." Dat geldt ook voor het 75-jarig bestaan. "We hebben al onze medewerkers dit weekend een taart gestuurd, die ze kunnen delen met hun familie. Eind van het jaar, als de coronamaatregelen hopelijk ver achter ons liggen, willen we een groot feest organiseren."

Veranderende markt

Oude foto showroom Emondt (002)

Roerink ziet de winkelinrichting veranderen. "Vooral de juiste combinatie tussen bediening en zelfbediening is essentieel voor het optimale succes van de winkel, we ontwerpen specifieke toonbanken voor bediening maar ook veel product presentaties voor zelfbediening. De bakker, slager, groenteman gaan zich steeds meer ontwikkelen als echte versspecialisten. Deze ontwikkeling zien we in alle versbranches terug. Daarnaast wordt tegenwoordig steeds meer online besteld. Daarin is de winkel ook belangrijk. De winkel is hier ook het marketinginstrument voor online verkoop. Ook bieden steeds meer versspecialisten producten aan voor meerdere eetmomenten van de dag thuis, maar ook ready-to-eat of to-go."

Belangrijke waarden voor de koeltechniek zijn volgens Roerink duurzaamheid, energiezuinige koelinstallaties met minimaal onderhoud en een minimaal gebruik van koudemiddelen. "Zo hebben wij voor de slagerijen en viswinkels een specifieke koeltoonbank ontworpen waarbij het normale koudemiddel is vervangen door glycol. De koeling wordt hierbij beter in het meubel geaccumuleerd, waardoor de producten langer houdbaar zijn. Voor de banketbakkerij hebben we onlangs een specifieke klimaatkast ontwikkeld met vochtverneveling waarin slagroom en gebak langer bewaard kan worden. Dit is met name erg interessant voor winkelfilialen waar geen banketbakkerij achter de winkel zit.  Met dit soort innovaties laten wij zien dat wij op ieder versgebied dé specialist zijn."

Toekomst

Emondt-KMI wil dé interieurbouwer en koeltechnieker voor de versspecialist zijn en blijven, benadrukt Roerink. "Vooral door onze kennis te delen en heel conceptmatig te werk te gaan. Samen met de ondernemer kunnen we ervoor zorgen dat de maximale omzet en rendement uit een winkel gehaald wordt." Daarbij staat de vraag ‘hoe en op welke wijze ieder product optimaal gepresenteerd wordt en maximaal tot zijn recht komt ’centraal. "Hier wordt door onze specialisten een antwoord op gevonden onder meer door heel nauw het marktgebied van de ondernemer, de klantenkring, de specialiteiten en de producten die de meeste waarde toevoegen, te analyseren."

Dat kan ontzettend snel veel extra rendement opleveren, weet Roerink. "Als een ondernemer in zijn winkel door de juiste productpresentatie van bepaald producten, bijvoorbeeld 50 euro per dag extra verkoopt, dan is dat – als de winkel zes dagen per week geopend is - 300 euro per week.  Dat levert per jaar zo’n 15.000 euro aan extra omzet op. Het brutowinstbedrag is dan gelijk aan de nettowinst, omdat alle kosten gelijk blijven."

Hij verwacht dat deze deskundige, conceptmatige manier van denken en werken steeds belangrijker wordt om optimaal rendement uit de winkel te halen. "Een mooi interieur waarin niet ieder product met de juiste kennis en kunde optimaal gepresenteerd kan worden, is een gemiste kans, waar de ondernemer jarenlang last van heeft. Specialistische kennis van iedere versbranche, daar ligt de toekomst!"

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.