Albert Heijn start pilot ‘Brood van Gisteren’

25 mei 2021
Foto: Albert Heijn

Albert Heijn startte 17 mei met de pilot 'Brood van Gisteren'. In tien winkels in de regio Rotterdam ligt tot 11.00 uur onverkocht brood van de vorige dag tegen een voordelige prijs in de schappen. Een half brood kost 0,25 cent, een heel brood en een zak bolletjes 0,50 cent. Op deze wijze wil de supermarktketen voedselverspilling tegen gaan.

Uit het voedselverspillingsonderzoek van Wageningen University & Research (WUR) blijkt dat er relatief gezien veel verspild wordt in de categorie brood en banket, een belangrijke reden om met de pilot 'Brood van Gisteren' te starten. De pilot loopt 10 weken. In 2020 verspilde Albert Heijn 7 procent minder voedsel dan in 2019 (van 5,6 ton naar 5,2 ton per miljoen euro verkocht voedsel). De supermarktketen ambieert om in 2030 de voedselverspilling met de helft te verminderen. 

Voedselverspilling

Volgens de cijfers van Albert Heijn belandt iets meer dan 1 procent van de producten die de supermarkt inkoopt, niet op het bord van de klant. En dat is zonde, vindt de supermarkt die zich inzet om verspilling te voorkomen. Zo worden afwijkende courgettes en wortelen worden bijvoorbeeld verkocht als Buitenbeentjes, afwijkende appels kunnen gebruikt worden voor appelmoes en de stronken van broccoli en bloemkool zijn geschikt voor groenterijst.

Daarnaast doneert Albert Heijn onverkochte producten aan Voedselbanken Nederland. In 2020 waren dit 4,2 miljoen producten. Van oud brood wordt veevoer gemaakt en andere organische reststromen worden vergist tot biogas of omgezet in oliën of biobrandstof. Een specifieke organische reststroom is die van sinaasappelschillen, afkomstig uit de verse sinaasappelpersmachine in de winkels. Per jaar gaat dat om ruim 5 miljoen kilogram schillen. Afgelopen jaar is 75 ton schillen verwerkt in nieuwe producten, zoals handzeep en afwasmiddel. Op die manier wordt alle voedselverspilling gerecycled en wordt er geen voedsel écht verspild. Albert Heijn is aangesloten bij de stichting ‘Samen Tegen Verspilling’ om samen op te trekken met andere food retailers, leveranciers en onderzoeksinstituten.

Altijd op de hoogte blijven?