Afstand houden blijkt lastig

4 augustus 2020 Naomi Heidinga
Mark (bakker) en Maikel (planning en personeelszaken) van Doorn van de gelijknamige bakkerij (Foto Bakkerij van Doorn).

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? In Bakkers in bedrijf 6-2020 vertellen medewerkers hoe zij de coronatijd ervaren. Vandaag het verhaal van Bakkerij Van Doorn.

Bram Liebregts is chef van de banketbakkerij van Bakkerij Van Doorn in Schijndel. Hij heeft daarom niet direct contact met klanten, maar stuurt wel een aantal medewerkers aan. “De afgelopen tijd was lastig en onzeker. We hebben onze werkwijze aangepast; we werken tegenwoordig onder meer met handschoenen.” Hoewel de bestellingen voor bruids­taarten en ander feestgebak uitbleven, was er werk genoeg. “We hebben een aantal nieuwe producten gemaakt. Een pakket voor klanten om thuis tompoezen te maken, bijvoorbeeld. En een pakket met deeg, waarmee mensen zelf koekjes kunnen uitsteken.”

Om extra inkomsten te generen, werkt Van Doorn samen met Social Deal. “Dat heeft zeker nieuwe klanten opgeleverd.” In de eerste maanden maakte Liebregts zich best zorgen over het werken tijdens de coronacrisis. Maar niemand in de banketbakkerij kreeg klachten, en ook niemand in zijn vrienden- en kennissenkring werd ziek. “Bovendien zijn er veel maatregelen getroffen binnen de bakkerij. Geen van de leveranciers komt nog binnen. Daarnaast werken we hier met een jong team, mijn collega’s zijn dus minder vatbaar.”

Uitdagingen en kansen

Het bewaren van anderhalve meter afstand blijkt bij alle bakkerswinkels lastig. Bij geen ervan zijn echter gevallen van corona bekend, daarom bleef de ziekte relatief op afstand. Hygiënemaatregelen en andere werkwijzen wennen snel. Bovendien leverde de coronacrisis ook kansen op, voor nieuwe producten, andere verkoopkanalen en nieuwe klanten. Met het versoepelen van de regels en de opening van de horeca gaat het langzaam weer richting normaal. Een verademing, maar het roept ook onzekerheid op. Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten blijven komen?

Meer weten over medewerkers in coronatijd? Lees dan het complete artikel online of in Bakkers in bedrijf 6-2020. Nog geen abonnee? Sluit nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €39,99 ex btw voor het eerste jaar.

Altijd op de hoogte blijven?